Så byter du lameller på din Sachs

1. Börja med att tappa ur växellådsoljan. Sachsmotorn har en avtappningsplugg under motorn. (Och NEJ - det händer inget farligt om man lossar denna plugg på tvåväxlade sachsmotorer)

Så byter du lameller på din Sachs

Publicerad

Här får du en beskrivning på hur man byter lameller på Sachs, steg-för-steg.

2. En del av växellådsoljan blir alltid kvar i transmissionen och vill man minska oljedrället när man lossar kåpan kan man tappa ur mer olja vid nivåpluggen - fast då måste man köra upp framhjulet på en pall för att få ur oljan.

3. Lossa sedan skruvarna som håller kåpan. Om packningen är hel kan den återanvändas.

4. I kopplingens centrum sitter justerskruven för kopplingsmekanismen. Denna skruvas ur sedan man först lossat dess låsmutter.

5. För att få isär kopplingen måste kopplingsfjädrarna tryckas i hop. Man sätter då en större bricka mot tryckplattan som är så stor (ca 80 mm) att den ligger mot fjädervårtorna.

Sedan drar man i en M6-skruv i hålet för justerskruven. Man har en mutter på skruven som man drar åt med eftersom skruven inte går att dra in så djupt då den snart bottnar mot kopplingens tryckstång. Här används en offeranod till en båt som "bricka".

6.Men man kan även använda en hockeypuck...

7. Eller ett kugghjul från en gammal svarv...

8. Eller topplocket från en Puch...

9. Eller som här - ett hemmagjort verktyg som är mindre i diameter, vilket kräver att man måste göra två urtag för kopplingens plåtkilar.

10. När man dragit åt så mycket att lamellerna sitter löst kan man dra ur de två plåtkilarna som håller ihop kopplingen.

11. När kilarna är borta viker man ut hela "paketet" med tryckplattan. stålskivan och fjädrarna ur kopplingskorgen.

12. Nu kan man ta ut lamellerna ur korgen. Först ut blir en friktionslamell.

13. Nästa som ska ut är en stållamell och efter denna är den sista lamellen som då är en friktionslamell.

14. Paketet med tryckplattan och de hopdragna fjädrarna kan ligga hopdragna tills det är dags för montering, men om man vill kan man ta isär dem och kontrollmäta längden på samtliga fjädrar (6 st på gamla sachsmotorer och 9 st på nyare).

Om det skiljer på längderna kan det vara aktuellt att byta de som är korta - eller så får man montera varannan kort och lång fjäder varvet runt i kopplingen så att den inte lyfter snett vid frikoppling.

15. Om kopplingen har slirat kan det vara bra att mattborsta ytan på stållamellen med en polerborste av nylon för att öka friktionen.

Kolla samtidigt att lamellen är absolut plan mot en glasskiva. Skeva lameller kan ge en ryckig koppling.

16. Nu monteras de nya lamellerna. Först in blir en friktionslamell. Smörj gärna in dem med lite olja så de inte är helt torra vid starten.

17. Efter friktionslamellen kommer den enda stållamellen och efter denna den sista friktionslamellen.

18. Nu sticker man in stålskivans ena tand i ett spår i korgen och viker in hela paketet mot lamellerna.

19. Därefter sticker man in de två plåtkilarna i sina urtag och tar bort verktyget som pressat ihop fjädrarna.

20. Nu skruvar man tillbaka kopplingens justerskruv i kopplingens centrum. Sedan ska spelet i kopplingsmekanismen justeras innan man drar åt justerskruvens låsmutter.

21. Justerskruven ställs så att kopplingsarmen pekar mot kickaxeln när kopplingen precis ska till att aktiveras. Glöm inte att dra fast låsmuttern.

22. När kopplingsmekanismen är färdigjusterad hakar man på vajern och kollar spelet i kopplingshandtaget.
Lämpligt spel är cirka 2 mm och detta justeras med vajerspännaren.

23. När allt är justerat fyller man på olja. Detta går snabbast genom S-luckan på kåpan. I sachsmotorn ska det vara 2 deciliter SAE 80 transmissionsolja.

Observera att sachsmotorn har en lite udda oljefördelning mellan transmission och växellåda och det krävs att man startar motorn och kör den en liten stund för att oljan ska fördelas rätt.

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Olika startprocedurer på Piaggio Ciao

1 kommentar

Mats på Wingen: Nja... På min sitter det en "pys" alltså en dekompressionsventil som används både vid start för att lättare få snurr på motorn samt som stopp. Den manövreras med ett kort handtag på vänster...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842