Första tanken är klar

Första tanken är klar

Publicerad

Fler och fler delar blir färdiga till Sveriges största renoveringsobjekt – Futurliner #8. Denna gång är det den första av de båda bränsletankarna som är klar. Den andra tanken kommer av förklarliga skäl att göras färdig lite senare.

Det är drygt ett år sedan de båda tankarna kom till Rosendals smide i Arvika, och var då i bedrövligt skick. Mats Kristoffersson och Jarl Nilson blev inte skrämda utan tog tag i arbetet från grunden. Det började med att Jarl gjorde CAD-ritningar och skärfiler över tankarna, eller snarare över hur de skulle se ut.

– De var så buckliga och rostiga, men turligt nog på olika ställen och därför gick det att få fram alla måtten.

CAD-ritningarna och skärfilerna skickades till Wipab i Grums som en tid senare levererade laserskuren och bockad rostfri plåt till tankarna.

– I projektets anda har vi återanvänt så mycket som möjligt och i det här faller blev det bland annat anslutningarna för returledningen och för bränslepåfyllningen.

Anslutningarna är gjutna i en bronslegering och den till påfyllningen har ett GMC-emblem med ett detaljnummer ingjutet.

Det visade sig att anslutningen var sprucken i tre delar som lagades med silver lod.

– Den detalj som vi lagt ner mest tid på är lite otippat pressverktyget till sumpen i botten. Där slutade jag räkna timmar men vet att det egentligen är alldeles för många, säger Mats med ett leende.

Läsare känner säkert igen sig i detta, då alltför många timmar läggs på en till synes obetydlig detalj bara för att det ska bli rätt, hellre än bara se till att det fungerar.

Sumpen, som är 170 mm i diameter och 55 mm djup, är pressad i ett steg i 2 mm rostfri plåt med 34 tons presskraft. Inne i själva sumpen går sugledningen ner ungefär 2,5 centimeter. Det innebär att tanken i princip kan köras nästan helt tom utan att riskera att bränsle pumpen suger luft. I botten på sumpen finns en avtappning som ger möjligheten att tappa ur eventuell kondens eller smuts som kan hamna i tanken.

– Vi kan med stolthet säga att denna tank är exakt likadan som originalet både vad det gäller mått, anslutningars form och placering samt utseende. Eftersom Futurlinern kommer att användas sporadiskt är den tillverkad av rostfritt stål istället för originalets förzinkade plåt.

Den andra bränsletanken är nästan klar men har lämnats öppen utan den övre plåthalvan.

Den ska fungera som visningsexemplar så att alla får möjligheten se hur den ser ut invändigt med sugledning och skvalpskott.

Planen var att den skulle visas upp på årets sommarturné. Nu kommer den istället att visas upp på sommarturnén 2021 innan den byggs ihop helt och hållet.

Att årets turné blev inställd har inte enbart varit negativt för projektet.

– När vi insåg att den inte skulle bli av grupperade vi snabbt om och kunde lägga ännu mer fokus på projektet, säger Nicklas Jonsson.

FOTO: JONSSON POWER

 

Gavlarna är kontrollmätta efter att de avrundade hörnen svetsats på plats.

Mät två gånger och svetsa en gång – det är kloka ledord och tankarna provmonterades flera gånger innan slutmonteringen.

Ordentligt fastsatt i jiggen – nu är det klart för första svetssömmen.

Nya fästen fick tillverkas till armaturen.

Armaturen provmonterades och justerades in, innan skvalpplåtar och det sista sidostycket svetsades på plats. Här syns också sugledningen som går ner i sumpen.

Flera skvalpplåtar svetsades på plats…

…innan den andra gaveln monterades. Tanken rymmer drygt 162 liter, eller mer korrekt: 43 amerikanska gallon.

Som avslutning monterades anslutningen till påfyllningen vilken räddats från originaltanken.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842