Älskad av fler än Bobby Ewing

Älskad av fler än Bobby Ewing

Publicerad

I april 1971 lämnade de första serietillverkade Mercedes-Benz 350 SL (R 107) fabriken och i oktober presenterades 450 SL för den amerikanska marknaden.

Mercedes-Benz 350 SL från 1971 har i dagarna rullat på vägarna i 50 år. R 107-modellen producerades mellan 1971 och 1989 och kom i ett flertal utföranden under åren, allt från 280 SL till 560 SL. På hösten 1971 kom också kupémodellen (C 107) som tillverkades fram till 1981.

SLC (C 107) och SL (R 107) med suffletten nerfälld respektive uppfälld.

SLC (C 107) och SL (R 107) med suffletten nerfälld respektive uppfälld.

Värt att notera är att den konkava formen från företrädaren Pagodans hard-top återkommer även i den här modellen, exempelvis på bakluckan.

Här anar man den konkava utformningen av bakluckan – en blinkning till företrädaren?

Här anar man den konkava utformningen av bakluckan – en blinkning till företrädaren?

Modellen byggdes framför allt för den amerikanska marknaden där 68 procent av den totala produktionen hamnade, bland annat hos en familj Ewing på Southfork Ranch i Dallas.

C 107-modellen skulle möta konkurrensen från Porsche 928. Modellen tillverkades i 62 888 exemplar.

C 107-modellen skulle möta konkurrensen från Porsche 928. Modellen tillverkades i 62 888 exemplar.

Inför rallysäsongen 1978 tog Mercedes fram en 450 SLC 5.0. Märkets bästa placering det året kom i Safarirallyt där det knep 12 poäng och slutade på 16:e plats totalt. 1979 gick det bättre, då hade märket avancerat till en åttondeplats. Året därpå blev det till slut en fjärdeplats totalt. Trots framgångarna la fabriken ner sin satsning till 1981.

C 107-modellen tävlade med viss framgång under några år i slutet av 1970-talet.

C 107-modellen tävlade med viss framgång under några år i slutet av 1970-talet.

Inte prenumerant än? Klicka här för att ta del av våra erbjudanden.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

När lanserades nya mopedmodeller?

1 kommentar

mekgoran: jag fick farsans 1969 års modell om jag minns rätt, som på bilden, vet att stötdämparna bak blev som bananer , men den felkonstruktionen stod MCB för alltså gratis byte, den på bilden har dom nya...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206