Maraton på vårservice

Under en reportageresa förra året råkade jag ut för mitt första driftstopp på min Maraton. En baktändning i Husqvarna (!) fick krysskilen att gå av och efter lite pyssel var den körbar igen. (Mer om detta i albumet ”Turist på väg” som kommer ut i maj).

Häromdagen tänkte jag göra en service på min Maraton vilket inte är gjort sedan april 2013 enligt körjournalen… Tog en titt på svänghjul och vevaxel vilka bar spår efter haveriet i Husqvarna. När detta fixades till med ventilslippasta (kommer i Classic Motor nr 6) upptäckte jag att det klonkade betänkligt från cylindern när jag vred svänghjulet fram och tillbaka under inslipningen av konan.

Cylindern åkte av med en farlig fart och där hängde kolven slapp och likgiltig på vevstaken. Kolvbulten hade glappat upp rejält i både kolv och vevstake. Det är andra gången jag råkar ut för detta. Och jag som kör på 4 % efter förra haveriet. Cylindern är borrad till andra överdimension (56 mm) och jag hade inga fler kolvar med denna dimension.

Först tänkte jag bussa upp kolven med bronsbussningar, men sedan tog latmasken över. En reservmotor som inköptes på DAK:s höstmarknad i Falun togs fram och där satt en hyfsad kolv och cylinder med standardborr (55 mm) som flyttades över efter sotning och honing. Nya kolvringar fick det bli. När hojen ändå var uppe på lyften så bytte jag framdrevet till ett med 12 kuggar istället för 13. Hojen har aldrig varvat ur med 13-drev, men 12 kuggar gör susen – har testat detta förut på JB 128. Efter provkörning går ”Maran” åter som en raket!

Maraton på vårservice
Det gamla 13-drevet var inte bara för stort – det var dessutom slitet.
Rulla till toppen