Trehjulingen på väg…

Det är ju en del som ska åtgärdas. Nu har jag beslutat att den ska lackeras om, i originalfärgen. Någon gång har den lackerats blå men inne i hytten har originalkulören fått vara kvar. Gråvitbeige eller så. Färgkod? Nej, det har jag inte lyckats hitta. Men med hjälp av Niklas Thorngren på Upplands bilfärg har ”rätt” kulör hittats.
Rengöring har varit en stor bit hittills, enorma mängder av Hamburgsunds vägnät har avlägsnats från Lambrettan. Nåja, men mycket i alla fall, lutbemängt grus alltså.
Delar har beställts från England, väntar ivrigt på att de ska dyka upp.
Ett omfattande jobb blir poleringen av alla aluminiumlister som har prytt karossen. Lär vara flera meter som ska våtslipas och sedan lumpas innan den forna glansen är tillbaka.
Huvudbromscylindern ska lämnas in för reparation.
”Dörren” mellan förare och passagerare, av canvas, måste åtgärdas, det vill säga en ny sys med den gamla som mall. Även takluckan, i vinyl, ska nytillverkas. Elsystem, blinkers, lysen med mera. Det blir en lång vinter…

Trehjulingen på väg...
”Kraftkällan”, Lambrettas D-motor, 150 cc och 6 hk.
Trehjulingen på väg...
Här har den suttit, lite småpyssel kvar, he, he.
Trehjulingen på väg...
Hasplåt typ, sitter under hytten och motorn, gälar för att ta in kylluft. Var väldigt skitig.
Trehjulingen på väg...
Garage-grannen Walter har schysst tvätt, men först fick jag skrapa bort det värsta.
Trehjulingen på väg...
Den gode skomakaren, ursprunglige brukaren, har backat på något.
Trehjulingen på väg...
Lösa delar på väg till bläster, bakskärmar, fläkt- och cylinderkåpa med mera.
Trehjulingen på väg...
”Dörren” mellan passagerarutrymmrt och förarens hytt. Hårt sliten canvas, fäst upptill för att kunna rullas upp.
Trehjulingen på väg...
Niklas Thorngren på Upplands bilfärg tog fram en kulör som matchar originalfärgen. Alltså kommer den att lackas i ”gråvitbeige”, istället för den senare pålagda blå kulören.
Trehjulingen på väg...
Så såg den ut när jag fått hem den.
Rulla till toppen