Glödlampsmysteriet

Efter 45 år i en plastpåse - är det reservlampan till min första E-Type som äntlgen fått se dagsen ljus? Men var inte 25 kronor mycket för en glödlampa 1976?

Glödlampsmysteriet

Publicerad

Nej, det här är inte en ny bok från författarna Enid Blyton eller Sivar Ahlrud - utan det rör sig om en mystisk glödlampa som dök upp igår

I går skulle jag hjälpa morsan att byta en glödlampa i en taklampa. Hon har en urgammal plastpåse i städskåpet med diverse glödlampor som har hängt där ända sedan jag bodde hemma. Efter lite krafsande i botten på denna påse fick jag upp en liten ask. En ugnslampa? Storleken på asken talade för det.

Men vänta - det står ju "6V" på locket. Vad ska morsan med en 6-voltslampa till? Då såg jag det! Efter "6V" står det "15/15W" följt av "BA 20d". Men det är ju en mopedlampa! Och med stora sockeln, dessutom. De flesta mopeder förr hade lilla sockeln som då heter "BA15d". Talet anger ju diametern på sockeln i millimeter.

Men det finns ett par mopeder som har stora sockeln på framlampan. Den ena är Puch Dakota och den andra är....(trumvirvel).... MCB E-Type! Skulle detta kunna vara reservlampan till min E-Type som jag hade som 15-åring? Alldeles ny (nåja) och oanvänd. Snacka om NOS (New Old Stock).

Har den lilla lampan legat i föräldrahemmet ända sedan 70-talet och väntat på att bli upptäckt? Fast det är en sak som inte stämmer: Priset. På prislappen står det "KR2500". Jag tolkar det som 25:- men i Hobbexkatalogen från 1980 kostar en dylik lampa endast 7:- . I samma katalog kostar hela framlampan till en Puch Dakota 59:-

Köper man en 15-wattare med BA20-sockel idag så kostar de allt mellan 25 och 60 kronor - alltså ungefär som min nyfunna lampa i morsans plastpåse. Om inte "2500" betyder 2:50. Men när kostade en sådan glödlampa 2:50?

Jag var "E-Typeslös" från 1977 (då den första blev stulen) till 2003 då jag skaffade min nuvarande.

Alltså är det föga troligt att jag köpt en reservlampa till en E-Type under de 26 år jag inte hade någon. Än mindre troligt att jag dessutom skulle åkt hem till mina föräldrar och lagt den ihop med deras glödlampor. Men hur länge fanns prislapparna och när dök streckkoden upp på alla förpackningar?

Mystiskt...

Nåja - nu har jag i alla fall en reservlampa till nuvarande E-Type!

Jim Lundberg

Undertecknad körandes på min första E-Type någon gång på 70-talet. På bönpallen sitter min kusin Maud. Som synes så fungerar den framlampan alldeles utmärkt.

On
Off

6 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206