Projekt Victoria Luxus - del 2

Jäklar! Det gamla Continentaldäcket håller luften och verkar inte ha några torrsprickor. Ska det gå att använda?

Projekt Victoria Luxus - del 2

Publicerad

Vi börjar med hjulen. Fälgarna är rejält rostiga och skulle bara duga till att blästra och lackera. Men jag vill ha krom! Ur gömmorna plockades det fram ett 19-tumshjul med samma bredd på fälgen som Victoriafälgarna. En sak mindre att köpa! Det här ska ju bli en lite enklare renovering där lite slitage och skavanker kommer att accepteras. Sen får vi ju se var man ska lägga ribban när alla delar är genomgångna.

Vill passa på att förklara en sak när det gäller gamla mopeddäck. Victoria Luxus ska ju ha däck med dimensionen 23 tum och här pratar jag om 19 tum. Hur går det ihop? Jo, från början så angav man ytterdiametern på mopeddäck - precis som på äldre trampcyklar. Sen gick man över till att göra lika som på motorcyklar och istället ange innerdiametern på däcket. Det innebär att ett gammalt 23-tumsdäck (gamla sättet att mäta) är identiskt med dagens 19-tumsdäck (nya sättet att mäta).

Denna gång ska vi plocka ner hjulen och det kräver lite koll om man ska få ihop hjulen senare när de nya delarna har anlänt. Fota och mäta måste man göra. I skrivande stund är nya ekrar till bägge hjulen beställda samt en ny fälg som egentligen är avsedd till Puch Florida, men som borde passa på Victorian.

"Extra Prima" Undra på att hjulen klarat sig så bra. Dessa däck av fabrikat Continental satt på när jag köpte mopeden 1976 och hur länge de suttit där innan dess vet jag inte.

Innan vi tar av däcket ska vi mäta in navets offset så att vi kan montera den nya fälgen i samma läge. Annars kommer mopeden inte att spåra. Dessutom kan däcken ta i skärmarna.

Vi lägger en stållinjal på en plan yta på navet (ekerflänsen i detta fall) och...

... kollar sedan hur långt linjalen ligger från fälgen...

...på båda sidorna för att vara säkra. Måttet blev 2 mm mellan linjal och fälg vilket noga antecknas. Nu vet vi hur vi ska justera in den nya fälgen.

Om man köpt en fälg med annan bredd än originalet så får man räkna om detta mått. Exempel: Om nya fälgen är 3 mm bredare ska man DRA IFRÅN 1,5 mm från det ursprungliga måttet (halva ökningen av bredden) när den fälgen justeras in.

Är den nya fälgen 3 mm smalare ska man LÄGGA TILL 1,5 mm (halva minskningen av bredden) när en smalare fälg ska justeras in. Man lägger alltså till eller drar ifrån hälften av hur mycket bredden skiljer på den nya fälgen.

Den begagnade, men fina, fälgen ser ut att vara av exakt samma typ som det rostiga originalet.

Men det ska ju vara två fälgar så en splitter ny är beställd.

Det är 36 ekrar på varje hjul och det går mycket fortare att lossa alla ekernipplar med en skruvdragare än att stå och vrida på en ekernyckel. Några nipplar satt hårt och fick först lossas med ekernyckeln innan skruvdragaren fick ta över.

Ska alla ekrar bytas så kan man även ta till en avbitartång och klippa av ekrarna. Men spar i så fall en hel eker att mäta längden på! Har hjulet ett halvnav så är det två olika ekerlängder och då spar man en från varje sida.

Så där. Framhjulet är nerplockat. Ekrar och fälg får åka till återvinningen. Nu ska vi kolla hur långa och tjocka de nya ekrarna ska vara.
Tuschstrecken på nav och fälg är markeringar som dels visar var ventilhålet "V" sitter i förhållande till navet, dels visar vilka ekrar som ligger utanpå navflänsen och åt vilket håll de pekar.

Att märka upp med tuschpennan är inget måste, men sparar tid vid monteringen då allting hamnar rätt från början. Men ett par skarpa bilder med mobilen gör samma nytta!

När man mäter längden på en eker så gör man det från insidan av böjen ut till änden på den gängade delen.

Okej - 210 mm. Då ska vi jaga den längden hos mopedhandlarna. Men man måste kolla att den nya fälgen är likadan som den gamla. I mitten av en fälg finns monteringsrännan där hålen för ekernipplarna sitter. Om denna ränna är djupare än originalfälgen kan det behövas kortare ekrar och omvänt.

Monteringsrännan kallas så för att det är där man drar ner innerkanten (däckfoten) på däcket när det ska på och av från fälgen. Utan denna ränna skulle det gå väldigt trögt att få på och av däcket. Däckfoten är armerad med ståltråd och den töjer sig inte vid montering/demontering av däcket.

Sen var det tjockleken. Victorians ekrar är förstärkta vilket innebär att de är tjockare nere vid böjen som sitter i navet.

Mesta delen av ekern är 2 mm men sen blir den 2,6 mm tjock nere vid böjen. Hittar man inte likadana ekrar så kan man välja ekrar som är 2,6 mm efter hela sin längd. Då passar de ju fortfarande i navet. Däremot ska man ha koll på den korta biten från böjen till ekerns skalle. Nav med tjocka ekerflänsar (gjuten aluminium) behöver en längre sektion efter böjen och nav med tunna ekerflänsar (stålplåt) klarar sig med en kortare sektion från böj till skalle.

Tjockare ekrar kan ha grövre ekernipplar och då får man kolla så att dessa nipplar går igenom fälgens hål.

På tal om nav - nästa gång går vi igenom hjullagren,

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206