Projekt Victoria Luxus - del 10

Längst fram i änden på bakskärmen sitter två bladfjädrar där en bygel på stödet ska klickas in så att det sitter uppe under färd. Dessa satt kvar i skärmen, men mer var det inte...

Projekt Victoria Luxus - del 10

Publicerad

Även om Victorian är en väldigt stadig moped med sin pressade plåtram är skärmarna desto tunnare. Något som bland annat märktes på låsanordningen för centralstödet som var på vippen att gå förlorad. Den hängde bokstavligen i en skör tråd.

Vissa delar har dock införskaffats under åren även om ingenting har hänt. Ett stöd har legat och väntat på att bli monterat på denna moped, men även detta behövde lite fix för att fungera som det ska.

Tur som en tokig! Den lövtunna bakskärmen hade spruckit runt dessa bladfjädrar och de lossnade när jag tog i dem. De kunde lika bra ha ramlat bort för 40 år sedan!

Stödet har ingen returfjäder utan när man fäller upp stödet så måste man dra upp det manuellt så att det klickar in mellan dessa fjädrar. Denna konstruktion var något som tidningen Teknik för Alla var missnöjda med när de testade Victoria Luxus 1959. "En ändring är faktiskt på sin plats" var utlåtandet,

De tre nitarna slipas ner så bladfjädrarna går att få isär. Mellan dem sitter den lilla snutten av bakskärmen kvar. Alltså måste skärmen lagas.

Vi ska svetsa in en ny bit där fjädrarna suttit men innan vi kapar rent skärmen måste vi mäta in var hålen ska sitta för att fjädrarna ska hamna på rätt höjd. Vi mäter från en skarv i skärmen ner till första hålet.

Nu är skärmen renkapad och en ny plåtbit av tjockare plåt (0,9 mm) är tillklippt och formad efter skärmen. Nu är det bara att slå igång svetsen.

Första hålet borrades efter måttet vi tog från skärmskarven. Sen satte vi dit bladfjädrarna som en borrmall till de två andra hålen. En nit nerstucken i första hålet håller fjädrarna på plats under borrandet.

Bladfjädrarna är blästrade och klara att monteras, men först ska de och skärmen få lite grundfärg. De sitter ju i skärmslutet och här rinner det rejält med vatten när det är blött på vägen. Då känns det bra att den lilla spalten mellan skärm och fjädrar är fylld med färg.

När man nitar så är tumregeln att niten ska sticka ut lika långt som den är tjock.

Färdigt. Med nitskallarna liggandes på ett mothåll stukades nitarnas ändar med en kulhammare. En rolig grej är att denna sida av niten kallas för... sluthuvud! :)

Nu är skärmen starkare än när den lämnade fabriken 1959. Det är väldigt tunn plåt i skärmarna och eftersom dessa bladfjädrar rör sig varje gång man fäller upp och fäller ner stödet är det inte konstigt att skärmen hade spruckit.

Här gör jag som min morfar brukade göra - på med rostskyddsfärg. Han kunde gå lös på sina jordbruksmaskiner beväpnad med en stålborste och en målarpensel doppad i rostskyddsfärg.

Förutom att den vita originallacken inne i skärmen börjar ersättas med rostfläckar så går det en förstyvningsskena i mitten av skärmen där fukt kan krypa emellan. I en av skenans rillor ligger kabeln till baklyset skyddad från väder och sprut från däcken.

Stödet är en av många delar till Victorian som min kompis Torsten handlat åt mig på marknader i Tyskland. En stadig konstruktion. Bygeln mellan dess ben är den som ska in mellan bladfjädrarna i uppfällt läge.

Teknik för Alla verkar ha haft rätt. Bägge fötterna var rejält nernötta efter långvarig markkontakt. En returfjäder kanske hade varit bättre än att fälla upp stödet manuellt.

Bägge fötterna byggdes upp med svetsen och slipades till. Nu kommer Victorian att stå stadigt.

I nästa avsnitt ska vi ge oss på hastighetsmätaren.

On
Off

18 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206