Skillnad på etanol och metanol
1 kommentar
56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...
Sadeln, av fabrikat Witkopp, har ett gummi av "hängmattemodell" som sitter spänt mellan stommens fram- och bakkant. Men om gummit går sönder så får man sitta direkt på den hårda metallstommen. På denna sadel var gummit helt slut.
Den gamla sadeln var i uselt skick. Gummit var torrt och hade spruckit rakt av på undersidan. Då denna sadel inte har någon stoppning så ramlar man rakt ner på metallstommen (aj!) om gummit brister. Även stommen behövde lite riktning då den var lite stukad här och där.
Funktionen på sadeln är rätt intressant. Man justerar sadelns efter förarens vikt genom att vrida på en liten spårskruv vilken tiltar fjädrarna åt två håll: närmare gångjärnet = lätt förare eller längre från gångjärnet = tyngre förare.
Gummit var dessutom knottrigt och så torrt att det rasade små gummipartiklar bara man snuddade vid det.
När man lossat de två muttrarna i bakkant så är det bara att dra stommen bakåt så hoppar den främre bygeln ur sina urtag (streckade linjen).
Fördelen med ett trasigt gummi är att man kan vika upp undersidan och visa den bakre bygeln som dessutom fått sig en knäck (pilen).
Här är sadelns ingående delar - nästan. Det visade sig att det saknas en bricka som ska ligga på fjädrarnas ovansida. Den lilla fjädern sitter inuti den stora och beroende på förarens vikt kan man justera fjädrarna med en liten spårskruv i sadelns framkant.
Efter en vända i blästertunnan var rosten borta och delarna klara för lack. Det blev först en grundfärg som täcktes med en silvergrå bättringsfärg till en bil.
Oj! Den mindre fjädern har spruckit. Så kan vi inte ha det. En ny fjäder med nästan identiska mått hittades i gömmorna. Den kan komma från en sats med upphängningar till avgassystemet till en Audi.
Jodå - det är rätt gummi! Eller som det står i den tyska monteringsanvisningen: "Sie sind jedoch NICHT zu klein oder zu kurz" (det är INTE för litet eller för kort).
Men eftersom sadeln fungerar som en hängmatta så ska gummit sträckas rejält - 9 centimeter!
Japp - den styva gummibiten ska dras ut 9 cm för att man ska kunna skruva fast stommen i den bakre bygelns pinnskruvar. I monteringsanvisningen tipsar man om att man kan lägga skinnet i hett vatten så mjuknar det lite.
Så här ser det ut. Man börjar med att sticka in den främre bygeln i sina urtag i sadelstommen. Men hur ska man lyckas med att sträcka ut gummit så mycket som det behövs - ringa till Arnold Schwarzenegger eller Magnus Samuelsson?
Efter en del tester och funderingar så kom jag på en lösning. Två "krokar" av plattjärn skruvades fast i ändarna på en kedja. Tanken är nu att dra i bakre bygelns pinnskruvar tills de nått fram till hålen i metallstommen. Sen drar man på muttrarna och hakar man av krokarna innan muttrarna dras i botten.
Så här ser arrangemanget ut. En gängstång trycker mellan två träklossar - en mot stommen och en som drar i bakre bygeln via kedjan.
Sen är det bara att dra runt ena muttern med en nyckel till pinnskruvarna i gummit är mitt för hålen i stommen.
Eftersom det byggs upp mycket mekanisk energi i spänt gummi så sitter det spännband som fångremmar om något skulle släppa.
Kom in i diskussionen
Skillnad på etanol och metanol
1 kommentar
56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.