Projekt Victoria Luxus – del 16

Den gamla sadeln var i uselt skick. Gummit var torrt och hade spruckit rakt av på undersidan. Då denna sadel inte har någon stoppning så ramlar man rakt ner på metallstommen (aj!) om gummit brister. Även stommen behövde lite riktning då den var lite stukad här och där.

Funktionen på sadeln är rätt intressant. Man justerar sadelns efter förarens vikt genom att vrida på en liten spårskruv vilken tiltar fjädrarna åt två håll: närmare gångjärnet = lätt förare eller längre från gångjärnet = tyngre förare.

Projekt Victoria Luxus - del 16
Gummit var dessutom knottrigt och så torrt att det rasade små gummipartiklar bara man snuddade vid det.
Projekt Victoria Luxus - del 16
Inne i stommen sitter själva mekaniken. Det är inte bara en fjäder utan här döljer sig fler delar.
Projekt Victoria Luxus - del 16
När man lossat de två muttrarna i bakkant så är det bara att dra stommen bakåt så hoppar den främre bygeln ur sina urtag (streckade linjen).
Projekt Victoria Luxus - del 16
Fördelen med ett trasigt gummi är att man kan vika upp undersidan och visa den bakre bygeln som dessutom fått sig en knäck (pilen).
Projekt Victoria Luxus - del 16
Ett nytt lyft och här se man den främre bygeln som består av ett bockat rundjärn.
Projekt Victoria Luxus - del 16
Vår sadel var fri från sprickor i metallen, men behövde riktas lite här och där.
Projekt Victoria Luxus - del 16
Här är sadelns ingående delar – nästan. Det visade sig att det saknas en bricka som ska ligga på fjädrarnas ovansida. Den lilla fjädern sitter inuti den stora och beroende på förarens vikt kan man justera fjädrarna med en liten spårskruv i sadelns framkant.
Projekt Victoria Luxus - del 16
Efter en vända i blästertunnan var rosten borta och delarna klara för lack. Det blev först en grundfärg som täcktes med en silvergrå bättringsfärg till en bil.
Projekt Victoria Luxus - del 16
Oj! Den mindre fjädern har spruckit. Så kan vi inte ha det. En ny fjäder med nästan identiska mått hittades i gömmorna. Den kan komma från en sats med upphängningar till avgassystemet till en Audi.
Projekt Victoria Luxus - del 16
Jodå – det är rätt gummi! Eller som det står i den tyska monteringsanvisningen: ”Sie sind jedoch NICHT zu klein oder zu kurz” (det är INTE för litet eller för kort). Men eftersom sadeln fungerar som en hängmatta så ska gummit sträckas rejält – 9 centimeter!
Projekt Victoria Luxus - del 16
Japp – den styva gummibiten ska dras ut 9 cm för att man ska kunna skruva fast stommen i den bakre bygelns pinnskruvar. I monteringsanvisningen tipsar man om att man kan lägga skinnet i hett vatten så mjuknar det lite.
Projekt Victoria Luxus - del 16
Så här ser det ut. Man börjar med att sticka in den främre bygeln i sina urtag i sadelstommen. Men hur ska man lyckas med att sträcka ut gummit så mycket som det behövs – ringa till Arnold Schwarzenegger eller Magnus Samuelsson?
Projekt Victoria Luxus - del 16
Efter en del tester och funderingar så kom jag på en lösning. Två ”krokar” av plattjärn skruvades fast i ändarna på en kedja. Tanken är nu att dra i bakre bygelns pinnskruvar tills de nått fram till hålen i metallstommen. Sen drar man på muttrarna och hakar man av krokarna innan muttrarna dras i botten.
Projekt Victoria Luxus - del 16
Så här ser arrangemanget ut. En gängstång trycker mellan två träklossar – en mot stommen och en som drar i bakre bygeln via kedjan. Sen är det bara att dra runt ena muttern med en nyckel till pinnskruvarna i gummit är mitt för hålen i stommen. Eftersom det byggs upp mycket mekanisk energi i spänt gummi så sitter det spännband som fångremmar om något skulle släppa.
Projekt Victoria Luxus - del 16
Träklossen närmast stommen sitter fixerad med ett antal buntband – säkerheten främst! I nästa avsnitt blir det motor- och vajerpyssel.
Rulla till toppen