Projekt Victoria Luxus - del 16

Sadeln, av fabrikat Witkopp, har ett gummi av "hängmattemodell" som sitter spänt mellan stommens fram- och bakkant. Men om gummit går sönder så får man sitta direkt på den hårda metallstommen. På denna sadel var gummit helt slut.

Projekt Victoria Luxus - del 16

Publicerad

Den gamla sadeln var i uselt skick. Gummit var torrt och hade spruckit rakt av på undersidan. Då denna sadel inte har någon stoppning så ramlar man rakt ner på metallstommen (aj!) om gummit brister. Även stommen behövde lite riktning då den var lite stukad här och där.

Funktionen på sadeln är rätt intressant. Man justerar sadelns efter förarens vikt genom att vrida på en liten spårskruv vilken tiltar fjädrarna åt två håll: närmare gångjärnet = lätt förare eller längre från gångjärnet = tyngre förare.

Gummit var dessutom knottrigt och så torrt att det rasade små gummipartiklar bara man snuddade vid det.

Inne i stommen sitter själva mekaniken. Det är inte bara en fjäder utan här döljer sig fler delar.

När man lossat de två muttrarna i bakkant så är det bara att dra stommen bakåt så hoppar den främre bygeln ur sina urtag (streckade linjen).

Fördelen med ett trasigt gummi är att man kan vika upp undersidan och visa den bakre bygeln som dessutom fått sig en knäck (pilen).

Ett nytt lyft och här se man den främre bygeln som består av ett bockat rundjärn.

Vår sadel var fri från sprickor i metallen, men behövde riktas lite här och där.

Här är sadelns ingående delar - nästan. Det visade sig att det saknas en bricka som ska ligga på fjädrarnas ovansida. Den lilla fjädern sitter inuti den stora och beroende på förarens vikt kan man justera fjädrarna med en liten spårskruv i sadelns framkant.

Efter en vända i blästertunnan var rosten borta och delarna klara för lack. Det blev först en grundfärg som täcktes med en silvergrå bättringsfärg till en bil.

Oj! Den mindre fjädern har spruckit. Så kan vi inte ha det. En ny fjäder med nästan identiska mått hittades i gömmorna. Den kan komma från en sats med upphängningar till avgassystemet till en Audi.

Jodå - det är rätt gummi! Eller som det står i den tyska monteringsanvisningen: "Sie sind jedoch NICHT zu klein oder zu kurz" (det är INTE för litet eller för kort).

Men eftersom sadeln fungerar som en hängmatta så ska gummit sträckas rejält - 9 centimeter!

Japp - den styva gummibiten ska dras ut 9 cm för att man ska kunna skruva fast stommen i den bakre bygelns pinnskruvar. I monteringsanvisningen tipsar man om att man kan lägga skinnet i hett vatten så mjuknar det lite.

Så här ser det ut. Man börjar med att sticka in den främre bygeln i sina urtag i sadelstommen. Men hur ska man lyckas med att sträcka ut gummit så mycket som det behövs - ringa till Arnold Schwarzenegger eller Magnus Samuelsson?

Efter en del tester och funderingar så kom jag på en lösning. Två "krokar" av plattjärn skruvades fast i ändarna på en kedja. Tanken är nu att dra i bakre bygelns pinnskruvar tills de nått fram till hålen i metallstommen. Sen drar man på muttrarna och hakar man av krokarna innan muttrarna dras i botten.

Så här ser arrangemanget ut. En gängstång trycker mellan två träklossar - en mot stommen och en som drar i bakre bygeln via kedjan.
Sen är det bara att dra runt ena muttern med en nyckel till pinnskruvarna i gummit är mitt för hålen i stommen.

Eftersom det byggs upp mycket mekanisk energi i spänt gummi så sitter det spännband som fångremmar om något skulle släppa.

Träklossen närmast stommen sitter fixerad med ett antal buntband - säkerheten främst!

I nästa avsnitt blir det motor- och vajerpyssel.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Skillnad på etanol och metanol

1 kommentar

56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206