Puch med värmeslag

Fråga

Har en Puch Florida – 62, tror jag. Det lustiga med den är att den orkar mer (är starkare) när motorn är kall och betydligt svagare i driftvarmt tillstånd! Tvärt om är väl vanligare.

Den startar lätt men endast med nollgas och går bra för övrigt. Fyrtaktar endast lite vid mellangas, trottelnålen är i nedersta läget och den har ställbart munstycke.

Svar

Som du säger brukar det vara tvärtom – en motor brukar bli starkare när den blivit varm. Om den inte fyrtaktar när den är varm är bränsleblandningen i alla fall inte för fet. Men ibland kan den få för mager blandning. Ett klassiskt symtom på för litet huvudmunstycke är att farten ökar när man släpper en aning på gasen. Vid något tillfälle råkade jag på en motor som betedde sig som din. Den blev pigg efter ett kolvringsbyte. Det kan även vara packboxarna i vevhuset som är slitna. De kanske klarar av att hålla tätt när de är kalla och stela, men inte när det mjuknat av värmen. Dåliga tändspolar och kondensatorer brukar bli ännu sämre när de värms upp. Ibland stannar motorn när man kör, ibland går den ”bara” sämre, eller så går den inte att starta i varmt tillstånd. Kolla även avgasporten och avgasröret – en tilltäppt motor tappar kraften!

Jim Lundberg

Rulla till toppen