Magneterna i CZ

Fråga

Hej!

Jag håller på att försöka få igång en CZ-motor. Det jag undrar är hur magneterna och järnplattorna ska sitta i svänghjulet?

Jag har försökt på de flesta vis men magneterna och järnplattorna åker inte in tillräckligt mot svänghjulet. När man ska sätta dit svänghjulet på motorn så är spolarnas plattor i vägen. Man kan väl inte flytta in spolen?

Finns det något knep för att få in magneterna och järnplattorna eller ska man börja slipa lite på järnplattorna så att de passar?

Viktor

Svar

Hoppsan – det låter som svänghjulet totalt ramlat isär!

Jag har ingen koll på hur just ditt svänghjul är konstruerat, men om magneter och polskor sitter löst är det inte bra. Dessa brukar vara nitade, skruvade eller limmade på plats och det finns egentligen ingen anledning att ta bort dem. Men det kan också vara så att ditt svänghjul sitter ihop, men ändå ”krockar” med spolarnas kärnor – i så fall kan man justera spolarnas läge (inom snäva gränser).

Lossa skruvarna till en spole. Svänghjulet ska hela tiden sitta på plats och vara ordentligt fastdraget. Stoppa in två bladmått eller pappskivor med en tjocklek på 0,1 – 0,2 millimeter mellan spolens polskor och svänghjulets motsvarigheter. Dra nu åt skruvarna och dra ut bladmåtten/pappskivorna och gör likadant med nästa spole. Om det är originaldelar i tändsystemet ska man aldrig ta fram filen eller slipmaskinen! Det var vi visserligen tvungna att göra när vi renoverade vår redaktionsmoped, men då kom den spolen från ett låglöneland långt från Sverige!

Jim Lundberg

Rulla till toppen