Ford Taunus slocknar när den är varm

Fråga

Hej!

Jag har en Ford Taunus 2.0 1980.

Problemet är bilen funkar bra när den är kall. Men när den gått cirka 10-15 min, vill den ej gå.

Jag har bytt ut alla tänddelar även tändspolen. Jag har bytt till en annan förgasare och kollat vacuumslangarna.

En del pratar om EGR-ventilen, men jag hittar ingen sådan på min bil.

MVH

Fordägare

Svar

Hej Fordägare

Att din bil inte vill gå kan bero på flera saker. Du nämnde EGR-ventilen och att du inte hittar den. På Ford Taunus fanns dessa, vid den här tiden, bara på bilar som hade automatlåda.

Har du automat på din bil är det möjligt, men inte troligt, att EGR-ventilen har kärvat fast. I de flesta fall brukar de gå att få liv i ventilen om man demonterar den, rengör den, och smörjer alla rörliga delar. Det tar tid, men är betydligt billigare än att köpa en ny/begagnad.

Jag gissar att du har en manuell växellåda i bilen och därmed skulle EGR-ventilen inte vara aktuell.

Ford hade förgasare med automatchoke och magnetventil för kallkörning. Nummer ett bör vara att kontrollera att magnetventilen fungerar. Slå på tändningen och lossa elkabeln till magnetventilen på förgasaren (det finns bara en elkabel som går till förgasaren så den är lätt att hitta).

Hör du ett klart och tydligt klickande bör den fungera, hör du däremot ingenting så kan det vara magnetventilen som är problemet. Kontrollera i så fall att det kommer ström i kabeln till ventilen. I annat fall blir det att demontera förgasaren och byta/reparera ventilen. Ford kan ha nya som de säljer, annars är det marknader eller skroten som gäller.

Kontrollera också att automatchoken fungerar. Den regleras av kylvattnet och öppnar i takt med att motorn blir varm. Varmkör motorn och kontrollera att den är har öppnats ordentligt. Är chokespjället stängt är det troligen det som är orsaken till att din bil inte går när den är varm.

Om choken inte öppnar, kontrollera att det kommer fram vatten till styrenheten på förgasaren och att styrenheten fungerar ordentligt. Får du inte igång den är det inga problem att byta till manuell choke.

Men eftersom du redan har bytt förgasare tror jag inte att felet ligger där. Det låter mer troligt att du har för litet, kanske inget, ventilspel. När motorn blir varm minskar ventilspelet så pass mycket att ventilen/ventilerna inte stänger helt, och du får ingen kompression i cylindrarna.

En svaghet hos Taunus runt 1980 var att topparna gärna sotade om man inte varvade ur motorn ibland. Har din bil varit ”gubbkörd” är den med stor sannolikhet rejält igensotad. Har den sedan blivit ”urgasad” ett par gånger så försvinner sotet som tidigare hjälpt till att hålla kompressionen i motorn. Resultatet blir att du får en motor som går väldigt illa när den är varm.

Som jag minns det räckte det oftast med att man justerade ventilerna efter att motorn gasats ur, men att man någon gång även fick lyfta toppen och slipa till ventilerna för att få bra kompression igen.

Lycka till

/Robert

Rulla till toppen