Tjurig JB-vevaxel

Fråga

Hur får man isär vevaxeln på en JB 128 motor? Har försökt pressa ut vevtappen på vanligt sätt men den rör sig inte ens efter 10 tons press.

Bengt

Svar

Jag hoppas att du inte försökt att pressa tappen genom bägge vevskivorna! Vevtappen har en större diameter på mitten och går därför inte att pressa rakt igenom.

10 ton låter mycket – jag brukar pressa isär mina axlar med hjälp av korta skruva med muttrar som får agera ”domkrafter” mellan vevskivorna (se Classic Motor nummer 2/2002). Dessa skruvar placerar man så nära vevtappen som det är fysiskt möjligt och genom att klämma ihop vevskivorna i motstående ände fungerar dessa skruvar/muttrar som ett gångjärn.

På ena bilden ser du en demonterad JB-axel. Det går åt 34 stycken lagerrullar 4×6 mm av samma typ som sitter i växellådan i Sachs mopedmotorer. Kolla med Jacking AB (08-600 05 60) om du behöver rullar och ramlager och packboxar till JB:n.

Har du en svets och tillgång till tjock plåt kan du tillverka ett verktyg som på den andra bilden (klicka på bilderna så blir de större). Detta är Husqvarnas originalverktyg för deras 120-kubikare.

När du satt ihop axeln gäller det att rikta upp den väldigt noggrant. JB:n har ju fyra ramlager vilket innebär att det inte finns något utrymme för ”vevande” ramlagertappar. Axeln är hårt styrd i dessa lager och en skev axel kan leda till att vevlagertappen brister av utmattning!

Jim Lundberg

Tjurig JB-vevaxel Tjurig JB-vevaxel

Rulla till toppen