Vad är Mobil D?

Fråga

Jag har en Monark M 400 och undrar vad man skall ha för olja till växellådan eftersom lamellerna består av kork. I originalhandboken står det Mobiloil D . Det är tydligen samma för blandningen, för i bensinen ska det också vara Mobiloil D.

Hälsningar

Lars Lindberg, Umeå

Svar

På 50-talet var Mobil D rena universaloljan för motorcyklar då den hälldes i både här och där. Fast i grunden är den en helt vanlig ”rak” (enkelgradig) motorolja med viskositeten SAE 50. Korklameller är väldig okänsliga när det gäller val av olja och det enda man bör tänka på är att inte hälla i transmissionsoljor med högre API-klass än GL4 i växellådor med bronsbussningar då högre klasser kan angripa gulmetaller. Detta står på flaskans etikett. Idag hittar man SAE 50 hos olika biltillbehörsföretag. Biltema har en SAE 50-olja (1-literflsaka) med artikelnummer 36-436 (tidigare 36-929), och Mekonomen har en motsvarande Castrololja som heter GP 50 (4-litersdunk) som har artikelnummer 41-C4003584.

När det gäller oljan i bensinen bör man välja en riktig tvåtaktsolja. Den smörjer bättre och smutsar inte ner vare sig motor eller miljö som en motorolja skulle göra. Din motor (ILO 175cc) ska ha en inblandning på 1:18 under inkörning och 1:20 (5%) efter inkörning. Med nya oljor kan du säkert gå ner till 1:25 (4 %) utan problem. Akilleshälen hos äldre motorer är bussningen vid kolvbulten som vill ha ordentlig smörjning. På nyare motorer sitter det nållager vid kolvbulten och då kan man ofta gå ner till 2 %.

Jim Lundberg

Rulla till toppen