Tändningsproblem på Autoped

Fråga

Hej!

Jag har problem med min autoped. När lyset är avslaget går den bra och startar lätt, men med lyset påslaget är den svårstartad och stannar efter ca 3-4km. Efter att man har väntat i ca 20 minuter så startar den igen. Tändspole, kondensator och bytare bytt (ej kinaprylar). Enda kopplingen jag ser är magneterna i svänghjulet.

Hoppas du har varit med om något liknande.

/Niklas

Svar

Frågan är bara vad du monterat för delar istället för de gamla? Textilisolerade tändspolar drar i sig fukt och självdör av ålder trots att de är oanvända. Även gamla kondensatorer kan gå samma öde till mötes. Symtomen du beskriver passar klockrent in på dålig tändspole och/eller kondensator. Fast det finns en grej till som du bör kolla – fältbrytningsavståndet, eller abriss som det också kallas (”A” på bilden). Om detta står fel kan du få de problem som uppstår på din Autoped när du slår på lyset. Detta har inget med delarnas driftstemperatur att göra, utan var svänghjulets magneter befinner sig i relation till tändspolens polskor i det ögonblick då brytarna öppnas. Det kan även vara svänghjulets magneter som tappat kraften, fast det är vanligare med de tidigare nämnda orsakerna.

I Stora Tvåtaktsboken (https://classicmotor.jetshop.se) visar jag hur man justerar abriss, tändning och brytaravstånd på tvåtaktsmotorer, där bland annat en komplett reparationsanvisning för Autopedmotorn är med. Där finns även en beskrivning på en enkel mätare för magneter i svänghjul. Jag kan bjuda på lite data för Autopeden ur boken här.

Tekniska data Autoped 31 & 40 cc

Tändsystem: Siba alt. Stefa (T.o.m Motornr. 10500: 5 watt, därefter 15 watt)

Förtändning: 2,2 mm (40cc: 2-2,5 mm)

Brytaravstånd: 0,4 – 0,5 mm

Abriss: 8-12 mm

Jim Lundberg

Rulla till toppen