Tändningsproblem på Autoped

Tändningsproblem på Autoped

Publicerad

Fråga

Hej!

Jag har problem med min autoped. När lyset är avslaget går den bra och startar lätt, men med lyset påslaget är den svårstartad och stannar efter ca 3-4km. Efter att man har väntat i ca 20 minuter så startar den igen. Tändspole, kondensator och bytare bytt (ej kinaprylar). Enda kopplingen jag ser är magneterna i svänghjulet.

Hoppas du har varit med om något liknande.

/Niklas

Svar

Frågan är bara vad du monterat för delar istället för de gamla? Textilisolerade tändspolar drar i sig fukt och självdör av ålder trots att de är oanvända. Även gamla kondensatorer kan gå samma öde till mötes. Symtomen du beskriver passar klockrent in på dålig tändspole och/eller kondensator. Fast det finns en grej till som du bör kolla - fältbrytningsavståndet, eller abriss som det också kallas ("A" på bilden). Om detta står fel kan du få de problem som uppstår på din Autoped när du slår på lyset. Detta har inget med delarnas driftstemperatur att göra, utan var svänghjulets magneter befinner sig i relation till tändspolens polskor i det ögonblick då brytarna öppnas. Det kan även vara svänghjulets magneter som tappat kraften, fast det är vanligare med de tidigare nämnda orsakerna.

I Stora Tvåtaktsboken (http://classicmotor.jetshop.se) visar jag hur man justerar abriss, tändning och brytaravstånd på tvåtaktsmotorer, där bland annat en komplett reparationsanvisning för Autopedmotorn är med. Där finns även en beskrivning på en enkel mätare för magneter i svänghjul. Jag kan bjuda på lite data för Autopeden ur boken här.

Tekniska data Autoped 31 & 40 cc

Tändsystem: Siba alt. Stefa (T.o.m Motornr. 10500: 5 watt, därefter 15 watt)

Förtändning: 2,2 mm (40cc: 2-2,5 mm)

Brytaravstånd: 0,4 - 0,5 mm

Abriss: 8-12 mm

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842