Saxonette automatic växlar inte

Fråga

Jag har en Norsjö Shopper med en 2-växlad Saxonette automatic. Nu är det så att det verkar som om den inte vill växla till tvåan (den varvar väldigt mycket och man kan springa i kapp den), vad kan detta bero på och hur kan man fixa det? PS. Springstartvajern fungerar inte heller, kan det vara relaterat?

Carl

Svar

Det låter som att bägge problemen har samma orsak. Centrifugalkopplingen består av två ”hjul”, ett för 1:ans och ett för 2:ans växel, som består av vardera tre fjäderbelastade backar med friktionsbelägg längst ut. (nummer 6 & 9 på bilden) På tomgång orkar fjädrarna hålla in dessa backar, men när motorns varvtal ökar slungas dessa backar ut mot en ståltrumma som då dras med i rotationen. Först ut är då ettans växel och när varvtalet ökar ytterligare slungas även tvåans backar ut och utväxlingen ändras. Ett frihjul i kopplingen tillåter att båda växlarna ”ligger i” samtidigt.

En väldigt vanlig orsak till att dessa transmissioner krånglar är att någon hällt i vanlig transmissionsolja, alltså en växellådsolja med viskositeten SAE 75 och uppåt. Denna typ av olja fungerar inte ihop med denna typ av koppling, utan i saxonetten ska det vara en automatlådeolja, ATF (Automatic Transmission Fluid). Denna typ av olja är röd. Ibland hjälper det inte enbart med ett oljebyte till rätt sort, utan man kan behöva skölja ur växellådan med exempelvis lacknafta för att få bort alla rester av den gamla oljan. I vissa fall måste man ta isär kopplingen och noggrant rengöra backarnas friktionsbelägg. Hjälper inte detta måste man byta backarna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen