Tändspole till NV Autoped

Tändspole till NV Autoped

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har en NV autoped med 31cc motorn som tändspolen är kass på. Det är Siba tändsystem på den. Problemet är att det inte verkar finnas några tändspolar som tillverkas idag som man kan ersätta den med då det är så trångt mellan spole och tändplattan. När jag har varit på marknader har jag köpt några gamla spolar i hopp om att de kanske fungerar men icke. Du kanske vet någon spole till någon annan maskin som kanske passar eller något smidigt trix man kan ta till när det jävlas lite.

Jim Ek

 

Svar: Tändspolar till Siba-system växer inte direkt på träd. En lösning är att du monterar en utanpåliggande tändspole på din Autoped. Jag har gjort denna modifiering på några Autopeder och tändspolen går att placera mellan ramröret (som går upp till sadeln) och motorn. Man kan alltså inte se vad som gjorts när motorkåporna sitter på plats. Fördelarna med utanpåliggande tändspole är många. Spolen får bättre kylning och man kan välja form och storlek på den. Dessutom får man ofta en starkare gnista.

I Stora Tvåtaktsboken visar jag steg för steg hur man gör denna modifiering, men i korthet går det till så här: Man avlägsnar all gammal tråd från den gamla tändspolen. Den gamla spolens stomme ska sedan tjänstgöra som generatorspole till den utanpåliggande tändspolen. Sedan lindar man på lackerad koppartråd med en tjocklek på 0,6 till 0,8 millimeter på stommen (bilden ovan). Lämpligt antal varv är 220 till 240. Trådens ena ände löder man fast i spolens stomme där den gamla tråden satt jordad och den andra änden drar man till kondensatorn där man också ansluter en längre sladd som man drar ut till den yttre tändspolens primäruttag.

Avslutningsvis lägger man på en krympslang över den nylindade generatorspolen som skydd för tråden. Man kan även flytta ut kondensatorn så får även den en svalare tillvaro. Jag har monterat utanpåliggande tändspolar på samtliga av mina tvåtaktare och de fungerar helt perfekt i både regn och solsken! Lackerad koppartråd hittar du bland annat hos Kjell & Company, och tändspolen (av universalmodell) hos diverse mopedfirmor.

Jim Lundberg

Generatorspolen kopplas till kondensatorn precis som den gamla tändspolen. Därifrån drar man avslutningsvis en sladd till den yttre tändspolen.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

7 kommentarer

Gurra: @gubby: Kan jag lämna Volvon till dig? Jag själv, en privat bilelektriker och en verkstad har gått bet. Kan fylla hela sidor med vad vi gjort, men den här tråden gäller strömavskiljare.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842