Vem skulle vinna dragracing av JB 150 och Husqvarna 120 cc?
2 kommentarer
Jim Lundberg: Absolut!
Fråga: Hej Jim. Jag har en NV autoped med 31cc motorn som tändspolen är kass på. Det är Siba tändsystem på den. Problemet är att det inte verkar finnas några tändspolar som tillverkas idag som man kan ersätta den med då det är så trångt mellan spole och tändplattan. När jag har varit på marknader har jag köpt några gamla spolar i hopp om att de kanske fungerar men icke. Du kanske vet någon spole till någon annan maskin som kanske passar eller något smidigt trix man kan ta till när det jävlas lite.
Jim Ek
Svar: Tändspolar till Siba-system växer inte direkt på träd. En lösning är att du monterar en utanpåliggande tändspole på din Autoped. Jag har gjort denna modifiering på några Autopeder och tändspolen går att placera mellan ramröret (som går upp till sadeln) och motorn. Man kan alltså inte se vad som gjorts när motorkåporna sitter på plats. Fördelarna med utanpåliggande tändspole är många. Spolen får bättre kylning och man kan välja form och storlek på den. Dessutom får man ofta en starkare gnista.
I Stora Tvåtaktsboken visar jag steg för steg hur man gör denna modifiering, men i korthet går det till så här: Man avlägsnar all gammal tråd från den gamla tändspolen. Den gamla spolens stomme ska sedan tjänstgöra som generatorspole till den utanpåliggande tändspolen. Sedan lindar man på lackerad koppartråd med en tjocklek på 0,6 till 0,8 millimeter på stommen (bilden ovan). Lämpligt antal varv är 220 till 240. Trådens ena ände löder man fast i spolens stomme där den gamla tråden satt jordad och den andra änden drar man till kondensatorn där man också ansluter en längre sladd som man drar ut till den yttre tändspolens primäruttag.
Avslutningsvis lägger man på en krympslang över den nylindade generatorspolen som skydd för tråden. Man kan även flytta ut kondensatorn så får även den en svalare tillvaro. Jag har monterat utanpåliggande tändspolar på samtliga av mina tvåtaktare och de fungerar helt perfekt i både regn och solsken! Lackerad koppartråd hittar du bland annat hos Kjell & Company, och tändspolen (av universalmodell) hos diverse mopedfirmor.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Man kan göra som jim skriver. Men man kan såga försiktigt med ett bågfilsblad bort yttre varven på spolen och försiktigt pilla bort lindningen i ytterdelen av spolen och spara innerdelen av lindningen som drivspole.
Hej Conrad!
Jag har testat att spara primärlindningen och det fungerar för det mesta, men jag har några gånger stött på problem med överslag i den gamla primären. Därför brukar jag byta ut denna . Dessutom får man lite mer "kräm" med grövre tråd.
det går även att försiktigt slipa ner plasthöljet på stefatändspolen till jlo cc52mm.
Det blå plasthöljet är tjockare än vad man kan tro 7-8 mm och bara man är försiktig så är det inga problem jag har modifierat flera st och fortfarande inte slipat ner till lindningen på någon om man dessutom borrar upp fästhålen i tändspolen med en 5,5mm borr så får man en tajtare anläggning mot svänghjulsmagneten samt att man inte behöver slipa bort så mycket plast.