Laga tändningslås

Laga tändningslås

Publicerad

Startnyckeln går inte att vrida runt! Vad göra?

FRÅGA:
Här kommer en fråga om en traktor (för ovanlighetens skull).
En bekant har en Massey Ferguson 35x (dieselmaskin) där startnyckeln inte går att vrida runt. Nyckeln går att dra ut och trycka in igen men det är allt. Har försökt med låsspray, vanlig sprayolja och milt våld (så mycket man vågar använda utan att riskera att nyckeln går av) utan framsteg. Byta tändlås (dyrt) är nog inte aktuellt eftersom traktorn används så sällan, bygger då hellre om till "knappstart" på något vis.
Bra förslag på vad man kan göra åt problemet?

SVAR:
Hej Ossian!
Tack för frågan. Jaså, tändningslåset på bekantingens MF 35 X trilskas. Hälsa honom att han definitivt inte är ensam om problemet. Jag känner till flera med samma bekymmer. Och när jag fått frågan om vad man bör göra så har jag svarat entydigt - byt tändningslås.
Även om det kostar en slant är det en på många sätt en bra investering då traktorns värde, speciellt när det gäller en 35 X, motiverar det.
Sedan hör det till saken att tändningslåset även har andra funktioner än den rent "startmässiga". Därför kan man misstänka att ett tändningslås som redan nu är dåligt när det gäller en funktion inom kort helt säger upp kontraktet helt. Och om resten av tändningslåsets elektriska brytnings- och kopplingsfunktioner försvinner så hjälper det ju inte om man monterat en startknapp.
Därför - byt tändningslås. Det tjänar din bekanting på, alldeles särskilt om han inte använder traktorn så ofta.
Lycka till
Per Ericsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Bygga om saxonettemotor till kickstart

4 kommentarer

Jim Lundberg: Saxonetten hade dynastart så istället för ett vanligt svänghjul sitter det ett ankare på vevaxeln. Har pillat lite dessa och konstaterat att de kan vara väldigt klena och ibland orkar de bara runt om...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842