Hur fungerar ett brytarlöst tändsystem?

Fråga: Hej Jim! Jag undrar hur ett brytarlöst tändsystem funkar på till exempel moppen. Min flaka har att sådant med tändspolen utanför tyvärr utan att det är inkopplat! Jag har två kablar från tändplattan där den ena är till ljuset eller regulatorn.

Tändspolen (Bosch) har två uttag (1 och 15) förutom tändkabeln (kanske inte är rätt spole för detta system?)

Hur ställer man förtändningen på ett sådant? Vad är det som avgör när gnistan bildas och skickas till tändstiftet? På brytarsystem är det ju brytaren som reglerar gnistan! Spelar det någon roll om man sätter ett brytarlöst system på medsols eller motsols rotation?

MVH

Allan

 

Svar: Brytarlösa tändsystem har lite olika konstruktioner beroende på fabrikat och ändamål. I korthet går det till så här: nere vid motorn sitter en givare som ersätter de gamla brytarna. Givaren är vanligtvis induktiv (känner av magnetfält) eller optisk (en ljusstråle som bryts). Sedan har man någon form av förstärkare (tändmodul, CDI-box etc) som ansluts till tändspolen. När motorn ska till att tända alstrar givaren en svag puls som går till denna förstärkare som i sin tur får tändspolen att leverera en gnista. Olika tändsystem kan ha olika funktion på tändspolen och man bör därför kolla att spole och elektronik passar ihop.

På brytarsystem är det lätt att se när gnistan ska komma – precis när brytarkontakterna går isär kommer gnistan. På brytarlösa system är det svårare då man inte visuellt kan se vad som händer inne i elektroniken. Därför brukar det finnas olika typer av märkningar på dessa system. Det kan vara markeringar i svänghjulet eller hål där man sticker in ett styrstift för att grundinställa tändningen. Justeringen går till så att man vrider hela tändplattan, precis som på ett brytarsystem. Vill man sedan veta exakt var tändningen hamnat ansluter man en vanlig stroboskoplampa av den typen man använder till bilmotorer. Detta kan du läsa om i Classic Motor nr 5/2009 eller här på vår hemsida. Många brytarlösa tändsystem är beroende av rotationsriktningen för att fungera och då måste man uppge om ens motor roterar med- eller motsols vid inköp av ett sådant tändsystem

Jim Lundberg

Rulla till toppen