Hur lossar jag kolven?

Hur lossar jag kolven?

Publicerad

Fråga: Hur får jag loss en kolv som fastnat i cylindern på en moped (Rex)? Har försökt med rostborttagningsspray, men inget hjälper.

KE

 

Svar: En effektiv metod är att trycka ut kolven med en fettspruta. Detta förutsätter dock att kolven står så högt upp i loppet att inga portar står öppna. Man kan antingen bygga om ett tändstift där man svetsar på en fettnippel, eller så gör man ett nytt "topplock" av tjock plåt (minst 8 mm) där man monterar en fettnippel (se bild ovan). Innan man börjar pumpa i fett ska man fylla cylindern med olja som dels smörjer, dels förhindrar att man komprimerar luften i utrymmet. Luft "fjädrar" och vid dessa tryck kan luften expandera och skjuta iväg kolven eller små partiklar med en hög hastighet när det börjar att röra på sig. Trycket i en vanlig fettspruta kan uppgå till 600 kilo per kvadratcentimeter. På en mopedkolv (diameter 38 mm) blir då kraften 6800 kilo, eller 6,8 ton.

Ett annat trick är att knacka ut kolven genom att slå med en hammare på en rundstav av trä som man sätter mot kolvtoppen. Dra några slangklämmor runt staven så spricker den inte så fort. Oavsett vilken metod man väljer ska man preparera cylindern med exempelvis rostlösningsolja några veckor innan man börjar. Låt det dra in ordentligt. Att värma och kyla cylindern upprepade gånger kan också hjälpa till med att lossa kolven. Jag har hört talas om att man kan använda vatten som rostlösare vilket låter lika konstigt som att släcka eld med bensin, men jag har inte testat detta och kan därför inte uttala mig. I sista hand får man ta fram borrmaskinen och borra bort kolven bit för bit.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Behöver man justera motorn om man byter till alkylatbensin?

8 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Kalle! Tändspolar i svänghjulsmagneter sitter lite trångt och har därför relativt tunn isolering invändigt. Detta gör dem lite känsliga för höga spänningar vilket det blir om man ökar gapet på...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-10

  • Classic Motor 2014-09

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07

  • Classic Motor 2014-06

  • Classic Motor Special 25

  • Classic Motor 2014-05