Polera aluminium i motorblock och vevhus

Fråga: Hur skall man få en JB 128-motor blank? Jag har Autosol, men den är lite för finkorning. Har provat mycket i mina dar, men har du eller någon annan något bra tips? Jag har funderat på att våtslipa hela motorn och sedan polera med Autosol, men orkar ej. Det finns tydligen inga genvägar.

Göran Andersson. Vånga

 

Svar: Jag brukar använda en nylonborste som bland annat finns på Biltema (art.nr 19-289) och har ingjutet slipmedel i nylonstråna. Den fungerar utmärkt på aluminium och slår den igen med aluminium i ändarna är det bara att köra den någon sekund mot betonggolvet så är den fräsch igen. Ytan blir ungefär som efter våtslipning, men det är mycket enklare och går mycket fortare. Efteråt måste man polera om man vill ha det riktigt blankt. Autosol är ett väldigt finkornigt polermedel som fungerar bra på redan fina ytor, men på en gammal oxiderad motor kan det ta evigheter att få ytan blank även om man använder en lumptrissa och borrmaskin.

Då är det bättre att skaffa slipvax vilket finns i olika grovlekar. Vaxet kommer i klossar eller papptuber som man trycker mot lumpskivan några sekunder. Börja med grövre vax till ytan är ren och ta sedan finare vax. Rengör eller byt (helst) lumptrissa mellan kornstorlekarna, Man kan även rengöra och avoxidera en aluminiumyta kemiskt. Würth har en rengörningssprej för aluminiumfälgar vilken innehåller fosforsyra som aktiv komponent. Medlet är starkt och etsar i princip bort det allra yttersta lagret där oxid och smuts befinner sig. Av den anledningen ska medlet bara vara på ytan i cirka 20 minuter. Sedan sköljer man med vatten.

Jim Lundberg

Rulla till toppen