Irus tvåhjulstraktor utan gnista och delar

Irus tvåhjulstraktor utan gnista och delar

Publicerad

Fråga: Hej! Är lycklig nybliven ägare till 2 st IRUS tvåhjulstraktorer - en U600 samt en U1200. Nu behöver jag lite delar till dessa - vet ni var man kan få tag på dessa? Det finns ingen gnista - vad kan det vara?

MVH

Gunnar

Svar: Hej Gunnar. Grattis till att du blivit ägare av ett par IRUS. Det här är trevliga småtraktorer. Dock blev traktortypen aldrig speciellt vanlig i Sverige. Under 1950-talet och det tidiga 1960-talet, då det svenska lantbruket traktoriserades, valde man hellre fyrhjulstraktorer istället för tvåhjulstraktorer tillverkade på kontinenten.
Däremot i Norge, med det landets ofta dramatiskt lutande topografi, blev traktortypen tämligen populär på de mindre lantbruken.
Att traktortypen aldrig slog igenom i Sverige gör också att det tyvärr kan vara svårt att idag finna delar till bland annat IRUS som du äger.
Trots att jag undersökt saken och frågat runt bland äldre traktormekaniker och kännare har jag dessvärre inte fått ett enda napp på var man idag kan hitta delar till IRUS. Men säkert finns det någon som har sådana, eller kan tipsa dig.
Jag vill därför rekommendera dig att du annonserar i Classic Motor. Ange vad du behöver och skriv gärna att du också tar emot tips och är intresserad av kontakter med andra ägare av tvåhjulstraktorer.
För att kunna hjälpa till med att besvara din fråga om den uteblivna gnistan, måste jag få närmare uppgifter om vilken motortyp det rör sig om. Men utifrån liknande traktorer så antar jag dock att även IRUS är utrustad med encylindrig luftkyld motor. Om din traktor har stått länge brukar felet oftast stå att finna i tändspolen, kondensatorn eller brytarkontakterna. Ibland kan det till och med vara så enkelt att ytorna på de sistnämnda bara behöver jämnas till (med magnetfil) och avståndsjusteras eller helt enkelt få en droppe olja så att mekanismen återfår rörligheten.
Jag antar att du är läsare av Classic Motor. Och om du har följt artikelserien Jims Mekarhörna så har du en komplett beskrivning över hur du både skall lokalisera fel av den här typen samt avhjälpa sådana.
 
Lycka till
//Per Ericsson

On
Off

6 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842