Solfångare av ölburkar - varianter

Ölburkar i rörform kan ge en hel del tillskottsvärme i garaget eller bostadshuset

Solfångare av ölburkar - varianter

Publicerad

Fråga: Jim, din solluftvärmemanick var lysande. (Classic Motor nummer 11&12/2012) Emellertid, burksystemet verkar vara lite omständligt. Bara att få hål i alla burkar. Det går ju inte att använda konservöppnare. Skulle man inte kunna göra ett enklare system troligtvis med sämre verkningsgrad, men ändå? En stor platt låda innehållande svart absorberande stoff, luft in i ena änden och ut i den andre?

Kristian J.

 

Svar: Det finns flera intressanta lösningar på luftvärmande solfångare där "min" variant med ölburkar är en av dessa. Som du säger så kan man mycket väl använda någon annan form av svart absorbator som man glasar in där luft får passera och ta med sig den uppkomna värmen. Fördelen med ölburkar är att de ju är närmast "genomskinliga" rent termiskt. Värmen passerar den tunna aluminiumplåten på nolltid och burkarnas runda form ger dessutom en cirka 50 procentig ökning av den värmeabsorberande ytan relativt en plan yta.

Jag har sett en del konstruktioner med korrugerad takplåt i aluminium som man glasat in. Det finns en kommersiell variant som man kan hänga på väggen till sitt fritidshus och som höjer innertemperaturen så mycket att huset får en självcirkulation. Luften inomhus blir då lättare än den utomhus och då sticker inomhusluften självmant ut genom befintliga frånluftventiler. Resultatet blir en torrare inomhusmiljö och mindre "unken" lukt när man återvänder till våren.

Om man vill få ut en hög effektivitet gäller det att isolera lådan ordentligt, att använda tunna och värmeledande material i absorbatorn och att man undviker så kallad laminär strömning. När en gas eller vätska rör sig relativt en yta, exempelvis väggarna i ett rör, så rör sig gas- eller vätskemolekylerna snabbast i rörets centrum och långsammare ju närmare väggen de passerar - de strömmar laminärt, i "skikt". Tyvärr så är ju temperaturen högst ute vid rörets väggar och lägst i rörets centrum. Av den anledningen bör man störa luftflödet så att man tvingar luften att stryka mot väggarna där den goa värmen finns. I solfångaren med ölburkar kan man låta lockets flikar sticka in i luftflödet och fixa till en turbulens. Apropå det – det gick faktiskt snabbt att göra i ordning varje burk. Efter lite träning så åkte botten ur på under 4 sekunder och att klippa upp "turbulensflikarna" i locket gick till slut rätt så snabbt det också.

En bra fläkt är också viktigt. Lufttemperaturen är en sak, men man måste även ha en stor luftmängd om det ska bli någon effekt. Min stora ölburkssolfångare blåser in ansenliga mängder (Har inte mätt flödet ännu) med 50-gradig luft. En oktoberdag (+5 utomhus) hade vi 25 grader i vardagsrummet med enbart burksolfångaren som värmekälla. Flickvännen stormtrivdes medan svetten rann på mig och jag ville helst stänga av fläkten till solfångaren…

Testa gärna med andra varianter och hör av dig igen med resultatet! Dessa solfångare ger en hel del tillskottsvärme, men kan ju givetvis inte ersätta befintlig uppvärmning. Jag märker dock att jag halverar min vedförbrukning varje dag solen lyser. Samma besparing borde gälla vid annan uppvärmning också, som exempelvis el, olja med flera.

Jim Lundberg

Principen för den solfångare jag byggt. Rumsluften leds in nere vid högra hörnet (blå pil) och passerar sedan tre sektioner med ölburkar innan den heta luften tas in i rummet igen uppe till vänster (röd pil)

Botten tas ur med en hålsåg. En variant är att borra tre hål i en trekant med en konisk plåtborr. Detta styr luftflödet mot burkens varma innervägg.

Ölburkarna på plats i sin låda. Allt trä oljas och målas. Innan burkarna täcks med glas lackeras de mattsvarta för att ta åt sig solljuset så effektivt som möjligt,

Stora solfångaren med 340 ölburkar. En oktoberdag uppnåddes 25 plusgrader i vardagsrummet med enbart burksolfångaren som värmekälla.

Garagevarianten under uppbyggnad. Här är det 85 burkar som står för uppvärmningen. Förhoppningsvis slipper jag fastfrysta verktyg i fingrarna framöver!

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Värde på Kawasaki 250 från 1970

1 kommentar

roger63: hej ann-marie jag hade en kawazaki 400cc.3cylindrig 2 tacktare som jag sålde alldes förbiligt för 3000.kr den såldes en månad senare för 15000.kr så det lönar sig å kolla upp.så man lär sig så länge...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-11

  • Classic Motor 2014-10

  • Classic Motor 2014-09

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07

  • Classic Motor 2014-06

  • Classic Motor Special 25