Vem kan fixa min Monarped?

Vem kan fixa min Monarped?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har min morfars Monarped M248 i förrådet. Skulle så gärna vilja kunna använda den, men det elektriska är helt fnasigt och den saknar topplockspackning (fnasat sönder den med). Moppen skulle med andra ord behöva en rejäl genomsyn och varsam renovering. (Jag bättringsmålade pakethållaren, bytte bromsvajer och bytte gummihandtagen 1990 men annars är den nog original. Har stått orörd sedan 1995.) Jag kan byta slang på en cykel, men vågar mig inte på svårare fix... Vart, till vem ska jag vända mig för att få hjälp? Jag har frågat diverse verkstäder men inte fått napp. (I västra Stockholm). Vet ni någon expert som mot betalning kan hjälpa en ohändig mopedägare? Monarpeden längtar ut till grusvägarna...

Tack i förhand

Anna

 

Svar: Din Monarped är förmodligen från 1958 och har en tvåväxlad NSU 51 ZT-motor. Topplockspackningen kan eventuellt ersättas med en till ett annat fabrikat. Då får man mäta c/c-måttet mellan de fyra hålen för pinnskruvarna. NSU-motorn har en cylinderdiameter på 40 mm vilket kan innebära att man får ta upp i centrumhålet då de flesta mopedmotorer har 38-39 mm. Zweirad Union motorn har 40 mm cylinderdiameter. Tyvärr så är NSU 51 ZT en lite ovanlig motor och reservdelarna haglar inte direkt över en.

Att dra om elen på en gammal moped är inte särskilt svårt och kräver framför allt inga svåra originaldelar. Kolla exempelvis med Stuvsta Mopedservice om de kan hjälpa dig. De har i alla fall tidigare pysslat med äldre mopeder.

Jim Lundberg

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad skiljer en tändspole i elektroniskt tändsystem mot en äldre tändspole?

24 kommentarer

Jim Lundberg: Hälsa lilla Sigrid!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-12

  • Classic Motor Album 2, 2014

  • Classic Motor 2014-11

  • Classic Motor 2014-10

  • Classic Motor 2014-09

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07