HMW-motor med fastrostad vevstake UPPDATERAD

Fråga: Köpte en King – moped med HMW-motor i helgen och är i behov av expertis. Verkar kuggarna på vevaxeln ok?  Kan man få tag på kolvringar fortfarande (38×2,5)? Vevstaken är helt fastrostad – finns det någon metod att renovera den befintliga?

Håkan

 

Svar: Jag vet inte vad du menar med kuggarna på vevaxeln. HMW har två typer av transmissioner – en med kedja och en med kugghjul (bilden ovan). HMW:s vevaxlar har splines på den ramlagertapp där kedjedrev/kuggdrev sitter. Här ska det inte finnas något slitage, förutsatt att drevet inte suttit löst under drift.

Äldre motorer har ganska breda kolvringar som HMW (2,5 mm). Dessa ringar hittar man kanske inte hos sin lokala mopedhandlare, men jag har sett massor av den typen av kolvringar på marknader och på exempelvis Tradera. HMW har två typer av styrning av ringarna. Dels den vanliga typen där man slipat ur hörnen på ringändarna, men det förekommer även kolvar/ringar där man har slipat ur insidan på ringarnas ändar. På den senare varianten sitter då styrstiftet i ringspåret ganska långt in för att ringänden ska kunna ligga utanför stiftet.

Det är flera motorer som har 38 x 2,5 mm ringdimension. Kolla även efter ringar till ILO FP 50 (enpetaren). Rösebäckens Cykel och Motor har haft ringar till HMW tidigare.

Vevstaken kan lossas med hjälp av rostolja och att man vickar den fram och tillbaka tills den går att röra varvet runt. Fast man ska inte ha så stora förhoppningar om att det bara är att köra efter att den lossnat. Ibland går det, ibland inte. Det bästa är att pressa isär vevaxeln och inspektera skadorna efter rosten. Några rostporer i lagerbanorna gör inte så mycket. Då kan det räcka med att enbart byta rullarna. All rost måste dock putsas bort från lagerbanorna. Är skadorna stora hjälper inte rullbyte. I Stora Tvåtaktsboken finns det beskrivet hur man pressar isär vevaxlar, byter lager och riktar upp axeln efteråt.

Jim Lundberg

HMW-motor med fastrostad vevstake UPPDATERAD
Små skador och ytrost kan slipas bort ur vevstaken med ett bromshoningsverktyg. Tänk bara på att radialspelet inte bör överstiga 3-4 hundradels millimeter om motorn ska gå tyst.
HMW-motor med fastrostad vevstake UPPDATERAD
Här är Håkans HMW-motor. Kuggdreven ser fina ut så långt jag kan se – värre verkar det vara med vevstaken. Om kedjan behöver bytas så har den dimensionen 3/8″ x 5/32″ eller 7/32″ och har 44 rullar. Kolla innermåttet på kedjan med ett skjutmått. 5/32″ motsvarar ca 4 mm och 7/32″ motsvarar ca 5,5 mm. Det är en relativt vanlig kedja som sitter i många större hojar och driver där kamaxel, generator eller magnet. Den kallas ofta för ”magnetkedja”.
HMW-motor med fastrostad vevstake UPPDATERAD
Håkan kämpar på med sin HMW. Vevstaken ser dock ut att ha sett sina bästa dagar
HMW-motor med fastrostad vevstake UPPDATERAD
Här är nållagret som Håkan undrade om.
HMW-motor med fastrostad vevstake UPPDATERAD
Håkans moped i fyndskicket. Men var är damkalsongerna?
Rulla till toppen