Fråga: Köpte en King – moped med HMW-motor i helgen och är i behov av expertis. Verkar kuggarna på vevaxeln ok? Kan man få tag på kolvringar fortfarande (38×2,5)? Vevstaken är helt fastrostad – finns det någon metod att renovera den befintliga?
Håkan
Svar: Jag vet inte vad du menar med kuggarna på vevaxeln. HMW har två typer av transmissioner – en med kedja och en med kugghjul (bilden ovan). HMW:s vevaxlar har splines på den ramlagertapp där kedjedrev/kuggdrev sitter. Här ska det inte finnas något slitage, förutsatt att drevet inte suttit löst under drift.
Äldre motorer har ganska breda kolvringar som HMW (2,5 mm). Dessa ringar hittar man kanske inte hos sin lokala mopedhandlare, men jag har sett massor av den typen av kolvringar på marknader och på exempelvis Tradera. HMW har två typer av styrning av ringarna. Dels den vanliga typen där man slipat ur hörnen på ringändarna, men det förekommer även kolvar/ringar där man har slipat ur insidan på ringarnas ändar. På den senare varianten sitter då styrstiftet i ringspåret ganska långt in för att ringänden ska kunna ligga utanför stiftet.
Det är flera motorer som har 38 x 2,5 mm ringdimension. Kolla även efter ringar till ILO FP 50 (enpetaren). Rösebäckens Cykel och Motor har haft ringar till HMW tidigare.
Vevstaken kan lossas med hjälp av rostolja och att man vickar den fram och tillbaka tills den går att röra varvet runt. Fast man ska inte ha så stora förhoppningar om att det bara är att köra efter att den lossnat. Ibland går det, ibland inte. Det bästa är att pressa isär vevaxeln och inspektera skadorna efter rosten. Några rostporer i lagerbanorna gör inte så mycket. Då kan det räcka med att enbart byta rullarna. All rost måste dock putsas bort från lagerbanorna. Är skadorna stora hjälper inte rullbyte. I Stora Tvåtaktsboken finns det beskrivet hur man pressar isär vevaxlar, byter lager och riktar upp axeln efteråt.
Jim Lundberg