Vilket tändstift till ILO 98 cc?

Vilket tändstift till ILO 98 cc?

Publicerad

Fråga: Hej Jim, du verkar vara en upprättgående motorbibel. Jag har en Monark 98 cc med ILO motor från 1938. Den knarrar och går men behöver en översyn och just nu så har jag upptäckt att tändstiftsgängorna i topplocket är slut! Någon har monterat ett BOSCH M 95 T1 (diameter 18mm på gängorna), som är fel, fel, fel. Jag ska lämna in topplocket och få det åtgärdat men jag behöver veta vilket tändstift som ska sitta där original så jag kan få rätt snitt i hålet. Vet du? Det kan ju finnas både en ny och gammal beteckning, jag tar allt jag kan få...

Stort tack på förhand.

Hälsningar Kalle Karlsson i Göteborg.

 

Svar: I Monarks egen instruktionsbok från 1938 har man missat att uppge tändstiftsbeteckning. Jag har hittat en uppgift (på Internet) där man uppger att stiftet ska vara ett Bosch W 145 T1. "W" i Boschbeteckningen betyder att gängan är M14x1,25. Detta tändstift heter idag W 8 AC (Bosch) eller B6HS (NGK).

Vad som talar mot detta är att jag har en ILO 98-motor där gängan är den större M18x1,5 och den ser inte ut att vara uppgängad. I så fall ska stiftet heta Bosch M 145 T1, där "M" i detta fall betyder att gängan är M18x1,5. Detta stift heter idag M 8 A (Bosch) eller A6 (NGK).

Om det ska vara ett M18-stift i ditt topplock och gängorna är skadade finns det ett verktyg hos Biltema (art.nr 18-145) med stålinsatser som man monterar i topplocket och får tillbaka ursprungsgängan. Detta gör man enkelt hemma i garaget. Här på Classic Motors hemsida kan du läsa i artikeln Byt tändstiftsgängan hur detta verktyg används samt andra metoder för att återställa eller förminska en befintlig tändstiftsgänga.

Är det någon som kan verifiera att gängan på ILO 98 cc är M14, alternativt M18? Lämna gärna en kommentar här nedan.

Jim Lundberg

Från Conrad Varenius har vi fått en sida ur Monarks reservdelskatalog från 1950 där det står att "ILO 98 cc m.fl." ska ha tändstift med 18 mm gänga. Han har själv en Monark från 1938 där motorn har 18 mm gänga.

Tack Conrad!

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tändplatta till NV 8

1 kommentar

Bengt Göransson: Hej ! Det där var de sista modellerna av NV 8 som släpptes från Nyman 1950 och 1951. NV 8 hade en ny motor med vändspolning på 1950 och 1951 års modell. som kallas Sachs M 50 där 50 betyder 1950 och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-11

  • Classic Motor 2014-10

  • Classic Motor 2014-09

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07

  • Classic Motor 2014-06

  • Classic Motor Special 25