Monark Monarped som dör när den blir varm

Fråga: Hej! Har problem med min Monark Monarped 1960 med ILO-motor och Encarwiförgasare. Den dör när den blir varm. Har bytt kondensator och brytare (tändspolen var bra), men den dör ändå. Väntar jag ca en minut så startar den och går en stund. Kan det vara fel på förgasaren? Den verkar vara lite trimmad, men inte mycket, har det med saken att göra?

Mvh Andreas

 

Svar: Det finns mängder med nytillverkade kondensatorer idag som är rena skräpet. Därför kan man behöva testa ytterligare kondensatorer för att vara säker. Du nämner att tändspolen bra. Är den testad i varmt tillstånd (ca 70 grader) i en tändspoleprovare? Det är det enda sättet att få fram ett ärligt resultat vid tändspoleprovning. En annan tänkbar orsak kan vara ånglås i förgasaren. Om du har en genomskinlig bensinslang kan man se hur det stiger bubblor i slangen. Då kokar vissa av de lättflytiga ämnena i bensinen och motorn blir svårstartad eller helt omöjlig. Ånglås kan botas med en tjockare packning mellan cylinder och förgasare.

Men börja med att göra följande test: Gör ett startförsök när motorn är varm och ta sedan bort tändstiftet. Är stiftet torrt ligger felet i bränslesystemet och är stiftet blött ligger felet i tändsystemet. Då blir det lite lättare att hitta spåret i jakten på orsaken. Trimningen bör inte orsaka detta. Kolla även så att det inte är stopp i ventilationshålet i tanklocket. Då blir det undertryck i tanken efter en kort stund och motorn stannar av bränslebrist. Testa med att köra med tanklocket lite ”på glänt”.

Jim Lundberg

Rulla till toppen