Villiers 197cc där svänghjulet sitter fast

Fråga: Hej. Har en gammal Rex Roadmaster med Villiers 197cc motorn.  Mitt problem är att svänghjulet har låst sig och jag inte får loss det.  Jag har tagit i för kung och fosterland, kört med olja och diverse men det rubbar sig inte. Enligt han som försökte laga den innan så lossnade svänghjulet och ”skar” på axeltappen.  Finns det någon bra lösning för att få loss det?  Har ett nytt svänghjul så om man har sönder det som sitter där idag spelar mindre roll.  Tacksam för svar.

Jöns Joelsson

 

Svar: Villiersmotorn har en inbyggd avdragare i svänghjulsnavet. När man lossar svänghjulsmuttern så tar muttern i en låsring i svänghjulsnavet och ”knuffar” av det från vevaxeln. Om nu hjulet ha skurit på axeln och sitter fast är det inte säkert att denna avdragare inte klarar av att lossa hjulet. Värme kan hjälpa, men med måtta så att man inte skadar något – exempelvis inne i tändsystemet. Packboxen lär bli förstörd av värmen, men ska ändå bytas vid en renovering. Undvik att låsa vevaxeln och vrida runt svänghjulet med våld. Axeltappen kan då vrida sig inne i vevaxeln eller till och med bli krokig. Villiers saknar visserligen krysskil i svänghjulet, men om axeln vrids runt i vevskivan kan den bli lös och vrida sig under gång.

Knacka aldrig på axeländen med en hammare då gängorna ofelbart blir skadade. Använd en koppar- eller mässingshammare eller ett dorn av samma material som skydd. Om du får bort svänghjulet i ett stycke så kan du slipa in konan på axeln och i hjulet med ventilslippasta och förhoppningsvis återställa dess ytor. Dra på en klick pasta på axelkonan och tryck på svänghjulet. Vrid sedan hjulet fram och tillbaka på axeln samtidigt som det trycks inåt. Pastan slipar effektivt så kör inte för länge – då kan svänghjulet hamna för långt in och ta i tändsystemet. Som sista utväg får du ta vinkelslipen och skära bort hjulet. Akta bara axeln när själva navet ska skäras itu.

Jim Lundberg

Rulla till toppen