Elproblem på en Polaris EFI 500 snöskoter

Elproblem på en Polaris EFI 500 snöskoter

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har nyligen köpt en Polaris EFI 500 1993 och den startar endast när man kopplar i batteriladdaren i batteriet när den är kall (Man måste kopplai batteriladdaren fast än batteriet är fullladdat), fast den går igång påförsta eller andra draget när den är varm utan batteriladdare. Och när den väl går igång så håller den på att dö när man gasar fullt och låter blöddrigt och den kan ibland tvärdö och den varvar inte mer än 7 tusen varv.

Vad kan det vara för fel ?

Mattis

 

Svar: Hej Mattis! Trist att din Polaris har drabbats av elfel. Men om det är nån tröst kan jag tala om du är inte den förste som råkat ut för det. Rent allmänt törs man påstå att elsystemen i äldre snöskotrar sällan var några högkvalitativa ingenjörsprestationer. Och Polaris 500 EFI av årsmodellerna 1992-1993 är tyvärr inga undantag. De är faktiskt omtalade för att ha irriterande elrelaterade problem som liknar det du beskriver. 

Vanliga felkällor är:

1. Glappande kontakter till spridarna.

2. Dålig jordning till bränslepumpen.

3. CDI-boxens kablar.

4. Oxid i elsystemets kopplingar.

5. Oxiderad jordpunkt på motorblocket.

6. Brustna kablar.

Och i kombination med driftsförhållandena, med snö och fukt, så är det nästan en garanti för att det med åren uppstår fel någonstans. 

Det första jag skulle råda dig att göra är att lokalisera de kablar som leder till start, laddnings- och bränslefunktionen. Ta sen isär alla kopplingar och gör ren alla kontaktytor. En avputsning brukar göra susen. Smörj därpå sparsamt in kontaktytorna med vaselin, tunnflytande rostskyddsmedel eller "multispray". Det blir ett bra oxidskydd. Sätt ihop och dra isär kopplingarna några gånger så att skyddet fördelas.

Upprepa sedan samma sak med de kablar som leder till tändningens elsystem.

Kolla samtidigt kablarnas kondition. Byt sådana du misstänker kan vara defekta. Titta särskilt på anslutningarna i kopplingarna där kablarna gärna vibrerar av. Passa också på att rengöra jordpunkten som sitter nere till höger på motorblockets framsida.

I de allra flesta fall brukar den här "renoveringen" vara vad som krävs för att få fart på gamla Polaris EFI 500 som drabbas av mystiska krämpor.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du får njuta av turerna med din nöjesmaskin. För en sådan var Polaris 500 EFI, trots allt.

/Per Ericsson

On
Off

1 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842