Starta upp Sachs 98 kubikare

Fråga: Hej Jim! Jag håller på och försöker få liv i en NV lättviktare med Sachs 98cc motor. Vad skall kompressionstrycket vara i en sådan här motor jag fick bara 4 kilo när jag gjorde kompressionsprov. Hur mycket olja skall det vara i motorn på kopplingssidan och vilken olja skall det vara kan det funka med antispinn bakaxelolja för bakaxlar med lamell diffbroms jag råkar ha några flaskor kvar sedan jag åkte rally. Den läcker även bensin från förgasaren när den står still vad kan det bero på? jag har fixat flottörnålen och munstycket, men det kanske är normalt, för i instruktionsboken som jag lyckats få en kopia på skall man stänga bensinkranen och låta motorn gå till bensinen i förgasaren är slut och den stannar.

Jan Andersson

 

Svar: Om vi börjar med kompressionstrycket så tror jag det är ganska normalt med 4 kilo på den sådan motor. En moped brukar ha cirka 4 kilo och en äldre 125:a uppåt 6 kilo. Förkrigsmotorer har sällan några ”riktiga” packboxar och ska då smörjas med flytande fett – inte olja. Häller man olja i en sådan här motor får man mest oljefläckar på garagegolvet och ett högt oljekonto. För sachsmotorn anges det att man ska fylla på 40 gram flytande fett var 150 mil – 20 gram i växellådan och 20 gram i kopplingen. Flytande fett finns att köpa och heter då NLGI 00 eller NLGI 000 på fackspråk. Fast du kan enkelt blanda till ett eget fett genom att blanda motor- eller transmissionsolja med vanligt konsistensfett (NLGI 2). Vispa runt tills oljan sugits upp av fettet. Tillsätt olja tills fettet rinner sakta vid rumstemperatur. Om antispinnolja är lämplig vågar jag inte svara på, men om denna olja har ett GL-nummer högre än 4 ska den undvikas.

Att förgasaren läcker bensin kan bero på att både bensinkran och flottör är otäta. Men att det kommer några droppar efter en åktur kan vara helt normalt eftersom bensin har en stor förmåga att ”krypa”. Droppar det hela tiden är det kran och/eller flottör som behöver ses över.

Jim Lundberg

Rulla till toppen