Kan man ha utanpåliggande tändspole till påhängsmotorn?

Fråga: Vi är ett gäng pensionärer med påhängsmotorer (Victoria FM38 L, ILO, Kuli, Fuchs FM 40). Är det möjligt att använda en yttre tändspole när det är svårt att hitta nya?

 

Kenneth Collbo

 

Svar: Det finns numera nytillverkade tändspolar till en mängd äldre motorer, men jag har hört en del negativa recensioner om dessa spolar som tillverkas i låglöneländer. Då jag inte testat dem vill jag heller inte uttala mig om dem. Däremot rekommenderar jag utanpåliggande tändspolar som jag själv har monterat på samtliga tvåhjulingar i min ägo. Några tusen mil har körts med dessa utan ett enda problem.

En utanpåliggande tändspole kan göras större fysiskt vilket innebär att man får plats med mer isolering mellan lagren i högspänningslindningen. Dessutom slipper en sådan spole en av sina värsta fiender – värme. Innanför svänghjulet kan det vara 70 grader vid drift. En utanpåliggande spole sitter i fartvinden och slipper detta. Alla motorer med svänghjulsmagnet kan enkelt modifieras till utanpåliggande tändspole. Man tar bort alla gammal tråd på originaltändspolen och lindar på drygt 200 varv med en relativt tjock tråd (0,6-1,0 mm) på den gamla stommen. Arbetet gör man hemma i garaget utan lindningsmaskiner. Min rekordtid är cirka 60 minuter från att jag började riva ner tändsystemet tills att motorn startades med den nya tändspolen.

I Stora Tvåtaktsboken finns en detaljerad beskrivning på hur detta går till. Man behöver en morakniv, en lödkolv och lite maskeringstejp. Ett skruvstäd eller tving att klämma fast stommen under lindningen underlättar.

Jim Lundberg

Kan man ha utanpåliggande tändspole till påhängsmotorn?
Den gamla spolen lindas om för hand. Mellan varje lager lägger man maskeringstejp eller textiltejp (tänk hockeyklubba) som mekaniskt skydd mellan trådarna.
Rulla till toppen