Fråga: Hej! Jag har en Husqvarna modell 27 från 1950. Motornummer 27-35274. På vevhusets ovansida, under förgasaren finns ett fyrkantigt 20 mm hål som nu är fyllt med ett fibermateriel.
Fyller hålet någon funktion eller kan man täta det med exempelvis Plastic Padding? Jag har nämligen problem med att kopplingens stållameller rostar och misstänker att det beror på inträngande vatten genom detta hål.
//Bosse
Svar: Detta fyrkantiga hål fanns ursprungligen på Husqvarnas 98-kubikare, men hängde med till modell 24 (Svartqvarnan) och till de tidiga versionerna av modell 27 (Rödqvarna). Hålet fortsätter genom motorn och ut på undersidan där det sitter ett likadant hål. Varför Husqvarna gjorde denna kanal genom motorn vet jag inte, men den leder inte in i vare sig växellåda eller vevhus, utan passerar bara rakt igenom med väggar mot både växellåda och vevhus.
Ditt problem med rostiga lameller beror nog på att motorcykeln förvaras i fuktig miljö eller att den körs för korta sträckor så att oljan aldrig blir så varm så att eventuellt vatten i oljan hinner dunsta. Det är tyvärr så att när man stänger av motorn och denna kallnar så krymper luften inne i motorn vilket leder till ett undertryck. Varje gång detta sker så sugs en liten mängd luft in i motorn och med denna luft följer det också med lite vatten, beroende på luftfuktigheten. Detta vatten blir kvar i motorn och hamnar då i oljan.
Normalt är detta inget problem om man bara kör motorn så länge nästa gång att denna lilla vattenmängd hinner dunsta ut. Kör man då korta sträckor och/eller i kall väderlek så kan vattenintaget hamna på ”pluskontot” och till slut är vattenmängden så stor att delarna i växellådan kan börja rosta. Lösningen är att köra mer eller tätare oljebyten. Man kan gärna hänga upp en hygrometer där cykeln förvaras för att se luftfuktigheten. Under 50 % relativ luftfuktighet brukar metaller klara sig från rostangrep. Över 70 % relativ luftfuktighet kan man se en våt hinna på metallytor.
Jim Lundberg