Måste man shimsa in vevaxeln efter en renovering?

Fråga: Behöver man alltid mäta upp och eventuellt shimsa vevaxelspel efter att man har fått vevaxeln renoverad? Frågan gäller för min DKW 125 cc från 1951. Eller är det olika beroende på fabrikat. Har du i så fall något bra tips vad gäller DKW, och vad ska eventuellt spel ska vara?

Mvh Arne

 

Svar: Man bör alltid mäta upp axialspelet på en axel om den varit urplockad. Om lagren sitter i spänn under drift kommer deras livslängd att minska drastiskt. Det är inte säkert att vevaxeln har samma bredd när den pressats ihop efter en demontering. Även lagren i blocket kan hamna i nya lägen om de är utbytta. Lite skräp eller grader bakom ett lager kan minska axialspelet till noll eller till och med negativt. Samma sak kan hända när man byter packningen mellan blockhalvorna, beroende på hur tjock den är. En tunn blockpackning minskar samtliga axlars axialspel i motorn och omvänt.

I en uppbyggd vevaxel finns det i huvudsak tre olika utföranden på vevtappen. Den kan vara helt cylindrisk, konisk i ändarna eller ha en ansats med en större diameter i mitten. På den senare kommer vevskivorna att hamna lika nära varandra om man haft isär vevaxeln, förutsatt att man pressar ihop vevskivorna tills de ligger dikt mot ansatsen. På vevaxlar med koniska och cylindriska kan man pressa ihop vevskivorna olika mycket vilket då på verkar ramlagrens axialspel.

DKW:n har ju spårkullager och då är axialspelet inte så kritiskt och jag skulle lägga det på 0,10-0,20 mm på din motor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen