Hur monterar man en fördelare?

Fråga: Jag har en nyrenoverad Volvo B230-motor som skall få en ny fördelare. Hur får jag den rätt i kuggen så att tändföljden blir rätt? Jag säger som Martin Ljung sa ”Vi ta’t från början”. Fördelaren sitter inte i toppen och det är dubbla förgasare på den (marinmotor).

Svar: Okej – då gör jag som Martin Ljung. Första steget är att göra en grundinställning av motorn, det vill säga se till att första cylindern är i tändläge. Hur man ser detta varierar från bil till bil, men vanligen finns det markeringar, antingen på remskivan till vevaxeln eller på svänghjulet.

Titta efter på fördelaren efter ett inställningsmärke (se bild ovan). Motsvarande markering finns på rotorn. När dessa överensstämmer ska gnistan komma till första cylindern. Fördelardrev är snedskurna och därför måste du vrida tillbaka armen. Ofta finns det ett monteringsmärke, annars får du höfta till för att markeringarna ska stämma överens när du trycker ner fördelaren i motorblocket.

Innan du trycker ner fördelaren är det läge att ställa in oljepumpen, exempelvis med en lång mejsel, så fördelaren kan hoppa in i rätt spår även där.

Var noga med att montera fördelaren så att den går att vrida åt båda hållen utan att någon del av den tar i motorblocket.

Skruva fast fördelaren, montera rotorn och fördelarlocket. Den kabel som hamnar direkt ovanför rotorn ska gå till första cylindern (längst fram), nästa ska gå till trean, därefter fyran och sista ska gå till tvåans cylinder (tändföljd 1-3-4-2). Här är det viktigt att man kontrollerar om fördelaren snurrar med- eller motsols, annars blir tändföljden helt fel.

Lycka till

Robert Gustavsson

Bild från Saab Car Museum

Rulla till toppen