Balansera encylindrig motor

Fråga: Hej! Jag har en albin O1 från 1944. 1-cylindrig 4-takts båtmotor. Kan man balansera ut vibrationer (eller minimera dessa) genom att sätta vikter på svänghjulet? Jag tänker närmast på såna som säljs hos däckhandlare. Min tanke är alltså att sätta dessa mitt emot kolvens övre läge, så att kolvens kraft uppåt minskas av svänghjulets kraft nedåt. Är detta en tänkbar lösning? Eller ger det för mycket krafter i sidled på svänghjulet/veven så att önskad effekt ej kan nås? Jag önskar minimera vibrationerna i arbetsområdet på motorn, det vill säga. tomgång och strax där över.

Tack!

Henrik

 

Svar: Det ligger tyvärr i den encylindriga motorns natur att vibrera. Där har man problemet att man ska balansera ut en linjär rörelse (kolv och en del av vevstaken) med en roterade motvikt på vevaxeln. Här finns det något som heter balansfaktor och det är ett förhållande mellan den roterande motviktens massa och kolvens/vevstakens vikt. I praktiken lägger man inte denna faktor högre än cirka 60-80 procent. Om kolven väger exempelvis 100 gram bör motvikten väga 60 – 80 gram. Vid balansering av encylindriga motorer får man försöka att minimera vibrationerna så gott det går och ofta handlar det om att man får vibrationerna att ändra riktning vilket kan göra nytta beroende på motorupphängningens utförande och liknande. Dessutom tänder motorn vartannat varv vilket ger ett pulserande kraftflöde. Du kan läsa mer om motorbalansering i frågan Balansering av vevaxlar. Ett tänkvärt tips hittar du i Fredagsfilmen Balansera motorn med en laserpekare

Men visst kan man experimentera litet – Särskilt på en långsamtgående motor som en äldre båtmotor. Var eventuella vikter ska placeras kan man prova sig till. Nu har  motortillverkaren förmodligen balanserat motorn på fabriken, men man kan ibland få det något bättre. Ett lite primitivt trick är att starta motorn och sedan hålla spetsen på en tuschpenna väldigt nära svänghjulets utsida. När motorn kastar av vibrationerna får man små tuschstreck på svänghjulets tunga sida. Då ska eventuella motvikter sitta på svänghjulets motstående sida alltså 180 grader från strecken. Detta fungerar bäst på en gummiupphängd motor som kan röra sig lite. Om det är en inombordsmotor kan den vara stumt monterad i skrovet kan det bli värre då motorn inte gärna vill/kan röra sig, men man kan lossa lite på motorfästena när man gör ”tuschtestet”. Egentligen är det vevaxeln och inte svänghjulet som ska balanseras om det är vibrationer från kolven som ska reduceras, men testa går ju.

Hur man än gör så måste man se till att ingen vikt kan lossna och flyga iväg – vare sig under utprovning eller senare. En variant är att man noterar hur mycket balansvikten väger och så tar man bort den och borrar ur material motsvarande vikten, fast 180 grader från vikten. Tänk på att en stumt monterad motor måste sitta stumt. Om motorbädden, eller dess fästen, glappar ökar vibrationerna på grund av de slag som uppstår när motorn rör sig i fästena.

Jim Lundberg

Rulla till toppen