Hur kontrollmäter man en krokig ram?

Fråga: Undrar över hur man på bästa vis mäter en ram, om den till exempel har slagit sig? Kan tänka mig att man mäter centrum på bakhjulsinfästningen sedan styrhuvudet, men är osäker, Har inte märkt av en skev ram under alla år, men nu är det dags att börja mäta ordentligt. Ovanlig fråga kanske i dessa spalter? Finns det tips?

Göran A. Vånga

 

Svar: Det finns flera metoder. Ett murarsnöre från ena bakhjulsinfästningen, runt styrhuvudet och sedan ner till andra bakhjulsinfästningen kan säga en del om ramens tillstånd i sidled, förutsatt att bakramen är symmetrisk. Det förekommer bakramar/svingar som har ena rambenet längre ut för att få plats med bakdrevet eller bromsskölden. Då fungerar inte snöret.

En bra metod är att sätta fast ramen i en stadig bänk och se till att den står absolut i våg med underdelen, alltså fotpinnar och motorfästen med mera. Sedan kan man med ett känsligt vattenpass kolla om resten av ramen står i lod respektive våg där den normalt ska göra det. Välj ett vattenpass med rak libell som är den noggrannaste, exempelvis Hultafors snörpass. Ett vanligt snörlod kan visa om övre och undre ramrören befinner sig rakt under varandra.

En laserpekare kan också vara ett bra hjälpmedel i jakten på oönskade krökar och böjar. I övrigt får man kryssmäta olika punkter på ramen. Det viktigaste är egentligen dessa saker: När styrhuvudet är vertikalt ska hjulaxlarna vara horisontella och hjulen ska spåra mot varandra. Sedan är det ju bra (för kedjans skull) att motorn samtidigt ligger horisontell och inte är vriden åt något håll.

Jim Lundberg

Rulla till toppen