Svårstartad Puch Montana

Fråga: Hej. Min Puch Montana har varit svårstartad sen ett tag tillbaka. Jag har varit tvungen att rullstarta den för att den inte startar om man kickar. Har provat byta kolv och kolvringar och så vidare, men ingen skillnad. Tändningen är ställd som den ska men vet inte vad tusan det är så behöver hjälp.

Mvh Måns

 

Svar: Gör det klassiska testet: Gör några startförsök. Ta sedan ur tändstiftet. Är stiftet blött har du problem med tändningen och är det torrt får motorn ingen bensin. Ett friskt tändsystem ska klar minst 5 mm gnistgap i fria luften. Ta ett fungerande tändstift och klipp bort sidoelektroden så blir det ungefär 5 mm gnistgap. Håll stiftet mot jord (ram/motor) och kicka. Då ska det bli en stark gnista om allt är bra. Testa även med att ändra på brytaravståndet några tiondels millimeter uppåt och nedåt. Brytaravståndet påverkar något som kallas fältbrytningsavstånd vilket i sin tur styr hur stark gnistan ska bli. Om en justering leder till stark gnista, och det samtidigt leder till att brytaravståndet hamnar utanför 0,4-0,5 mm, som det ska vara på en Puch Montana, kan det var dags att byta brytare. Förtändningen på Puch Montana ska vara 1,6-2,0 mm och tändstiftets elektrodavstånd 0,4-0,5 mm.

Om tändstiftet är torrt kan det bero på otäta packboxar i vevhuset. Då brukar det också bli de symtom som du beskrivit här. Man kan testa packboxarna på följande vis: Ta bort kåporna över svänghjul och transmission. Ta bort förgasaren och anslut en slang till insuget och dra upp kolven i övre dödläget. Blås nu i slangen (med lungorna – inte tryckluft) och lyssna vid packboxarna om det pyser. Packboxen på svänghjulssidan är lätt att byta på Puch, men den på transmissionssidan kräver antingen en speciell avdragare för att få ur kullagret innanför kopplingskorgen, eller att man delar på hela motorn. Packboxarna i vevhuset har måtten 17x35x7 mm och det går åt två stycken.

Jim Lundberg

Svårstartad Puch Montana
Packboxen på svänghjulssidan är lätt att byta på Puch V3-motor.
Svårstartad Puch Montana
Packboxen på transmissionssidan sitter innanför kullagret på bilden och det är nog lättast att byta den genom att man delar på motorn då både kulager och packbox måste dras ut ur samma hål vilket är svårt med vevaxeln på plats.
Rulla till toppen