Husqvarnamoped som stått i 25 år

Fråga: Man står åter inför en ytrostig, dammig och skitig Husqvarnamoped (4312) som stått i kallgarage i 25 år. Man vill ju försöka få liv i den igen. En snabb titt gav mig de uppenbara behoven av nya däck och kopplat till det behövs nya bromsband bak. Jag har efter att ha rengjort och putsat hela skapelsen gått igenom alla synliga funktioner, en lång lista på saker som jag behöver reparera/byta ut rengöra etc.

Min första fråga är kanske mest, vad skulle du ge dig på som nummer ett när du närmar dig en moppe som stått utan omsorg i ett kvarts sekel?

Min andra fråga: kickens retur funkar inte. Den splinesade axeln glappar om du drar i den (in och ut) var tredje kickförsök slirar och det blir inget ”tag” om startmekaniken. Motorn går förhållandevis bra att ”springa igång” men att kicka blir mödosamt. Vad tror du har hänt och vad behöver göras åt kicken och den funktionen?

Tack för intressant forum!

Magnus

 

Svar: Rengöra bensintanken är nog nummer ett på listan då det kan samlas både rost och gammal tvåtaktsolja i den. Ta loss tanken och häll i en näve vasst grus och ett par deciliter lacknafta. Skaka länge och väl och häll ut allt igen. Skölj ur med ren lacknafta. Se till att det inte kommer grus och smuts i bensinkranen undre rengöringen. Ersätt gärna kranen med en träplugg under arbetet. Montera ett bränslefilter på slangen så slipper du framtida bekymmer.

Smörj in filten vid brytarkontakterna med ett par droppar olja så håller dessa betydligt längre. Hjullager och bromsar kan också behöva en översyn.

Vad som hänt med kicken kan jag inte svara på. Din moped har en Husqvarna ”Flinta” motor. Kickaxeln ska kanske gå att dra in/ut ett par tiondels millimeter om allt är okej. Bäst är att dela på motorn och undersöka kickmekanismen. Flinta motorn är lättmekad, och skulle du köra fast finns det en komplett reparationsanvisning för denna motor (och 20 andra) i Stora Tvåtaktsboken. Då kan du passa på att byta packboxarna i motorn som är en färskvara och kan börja läcka när motorn körs efter lång tids stillastående.

Jim Lundberg

Rulla till toppen