Monark M 200 med olja i vevhuset

Fråga: Hej. Jag har in Monark M-200 som är svårstartad. Att springa igång den fungerar men starta med kicken är omöjligt. Motor tänder men vägrar att starta. Har elektroniskt tändsystem så gnistan är bra. Tog av cylinder och konstaterade att det var ganska oljigt i vevhuset. Det är länge sedan jag mekade med tvåtaktare men jag har inget minne av att det skall vara så här mycket olja. Kan den suga in olja från växellådan? När jag mekat bilar har ett av de första felsökningsverktygen varit att ta kompen. Hur mycket komp skall en CZ 125:a ha? Finns det något sätt att testa om man har läckage i vevhuset? Jag mäter heller fram felen än byter prylar. Jag bytte all lager och packningar i motorn för ett år sedan men har inte kört motorn sedan renoveringen

Bengan

 

Svar: Om en motor har för låg kompression kan det behövas höga startvarv för att den ska tända. Jag vet inte exakt vad just en CZ 125 har för kompressionstryck (inte samma som kompressionsförhållande) , men jag kan tänka mig att det bör ligga på runt 6 kilo om man kickar runt motorn och håller full gas under tiden.

En annan orsak till att en motor behöver höga startvarv är läckande packboxar i vevhuset vilket också kan resultera att det läcker in växellådsolja i vevhuset. Detta kan man kolla på följande sätt: Anslut en slang till motorns insug och ta bort transmissions- och svänghjulskåpan och dra upp kolven i topp. Blås nu i slangen (med lungorna – inte tryckluft) och lyssna om de pyser vid någon av packboxarna.

Du har bytt alla packningar, men det händer att tätningsläppen vrängs vid montering och/eller att den lilla spiralfjädern som drar ihop tätningsläppen hoppar ur sitt spår. Packboxar med gummimantel har dessutom en förmåga att glida ur sina hål. Botemedel mot detta är att använda Loctite (gänglåsning) vid monteringen. Kolla även om det kan vara packningen mellan blockhalvorna som inte tätar mellan växellåda och vevhus.

Jim Lundberg

 

Rulla till toppen