Vespa Popolino med startproblem

Fråga: Hej Jim, vi har en Vespa Popolino från 1967 med startproblem. När man stannar och sen skall åka vidare när motorn är varm är den svårstartad, man får springa i gång den. Har motorn kallnat startar den på kick. Vad tror du det är som felar?  

Rita & Thord Ahlqvist

 

Svar: När en motor är svårstartad i varmt tillstånd så finns det två vanliga fel – antingen är tändspolen/kondensatorn på väg att ge upp eller så bildas det ånglås i förgasaren på grund av att bensinen kokar av värmen. Man kan hitta rätt spår genom följande test: Gör några startförsök (utan att starta den) i varmt tillstånd. Ta sedan ur tändstiftet och kolla på detta. Är det blött är det troligtvis tändsystemet som krånglar och är torrt så kommer det ingen bensin. Det senare kan bero på ånglås.

Nu vet jag inte om Popolinon har förgasaren ovanpå motorn eller i ett separat utrymmen under sadeln, men om man ansluter en genomskinlig bränsleslang till förgasaren så ser man om bränslet kokar då det kommer en strid ström av bubblor i slangen. Sitter förgasaren i ett separat utrymme bör det inte bli ånglås. Det kan bli rätt varmt under ”skinkan” på en Vespa när man stannat och fartvind och fläktkylningen inte kyler längre.

Dagens bensin innehåller en större del lättflyktiga ämnen (lätta kolvätet) jämfört med förr i tiden och dessa ämnen har en låg kokpunkt. I moderna fordon med insprutning är detta inget problem då insprutningssystemen är gastäta. På gamla fordon med förgasare kan det dock bli problem. Testa med alkylatbensin (Aspen) som har en annan sammansättning av kolväten. Den finns som max med 2 procent oljeinblandning och om Popolinon kräver högre oljeinblandning får du toppa med tvåtaktsolja tills det blir rätt andel.

Jim Lundberg

Rulla till toppen