Vem uppfann mopeden?

Victoria påhängsmotor fanns redan 1946 - men hette inte moped förrän den fanns med 0,8 hk. Den här annonsen är från april 1952 - alltså några månader innan lagen tagits i bruk.

Vem uppfann mopeden?

Publicerad

Fråga: Hej! Velo Solex, en Fransk massproducerad moped enligt konceptet, cykel med in och ur-kopplingsbar motor alltså hjälpmotor, på framhjulet kom redan 1946. Är inte det en moped i allra högsta grad? I Danmark blev de godkända som "Knallert" redan 1951. Jag har i alla år levt i den falska tron att Mopeden är en svensk uppfinning. Vi talar ofta om att mopeden kom till 1952, men det fanns ju åtskilliga 50 cc motor försedda cyklar före det. Ducati 50 cc 4-takt kom på sent 40-tal och så även Franska Velo Solex.

Ok, jag vet att tex de första cyklarna med tex Kuli påhängs motor klassades som lätt viktare, dels för att motorn var starkare än 0,8 hk och även för att konceptet fanns redan före 1952. Detsamma gällde säkert flertalet Italienska "mopeder" från den tiden. men..

Ta tex Velo Solex en Fransk konstruktion med motor på framhjulet direkt drivande med 1-växel. Den kom redan 1946 hade då 45 cc motor på 0,3 hk.

Detta konceptet tillverkades långt in på 1980-talet, kanske längre ändå..49 cc motorn kom 1953 och 1959 fick den automatkoppling. Den moderna 49 cc motorn ger ca 0,8 hk och mopeden är konstruerad för en topphastighet på ca 35 km /h med 42 mm drivrulle.

En i sig fantastisk konstruktion som skulle kunna framföras på 1,4 l / 100 km eller 200 miles / US gallon. Man har ju lyckats konstruera en moped där motorn har en lågt liggande bensintank som via en inbyggd bränslepump som drivs av vevhus kompet så bensin kommer till förgasaren där motorn tar sitt och resten återmatas till tanken igen. Alltså ingen läckande flottör.

Dessutom är automatkopplingen så sinnrikt konstruerad att motorn omedelbart följer med runt även vid extremt långsam "cykling" och frikopplar sedan på tomgångsvarv. Klurigt att åstadkomma detta med en och samma slungkoppling.

MVH

Bengt Göransson

 

Svar: Motorer på max 50 kubik och som använts på tvåhjulingar fanns långt innan den svenska lagen om mopeder togs i bruk den 1 juli 1952. Victoria FM 38 påhängsmotor såldes i Sverige några år innan dess, men då blev cykeln en lätt motorcykel. Det är väl mer den juridiska termen "Moped" med de regler som gäller som är den svenska uppfinningen. Reklamen ovan är från april 1952 – alltså några månader innan lagen togs i kraft. Men man visste vad som komma skulle och motorer på 0,8 hk var på gång.

Det finns två falanger när det gäller vad ordet moped kommer från. En variant är att det skulle vara en förkortning av "motor med pedaler" som då skulle bli Mo-ped. Den andra varianten, som jag personligen tror mer på, är att man förkortat "motorvelociped" alltså cykel med motor, till Mo-ped. Den senare är en förklaring som jag har läst i tidningar från perioden.

Uttrycket har i alla fall spritt sig över hela världen och man säger moped om den lilla 50-kubikaren i väldigt många länder idag. Sedan skiljer sig ju reglerna från land till land beträffande motoreffekt och liknande. Men hade vi inte myntat begreppet Moped i Sverige skulle förmodligen 50 cc-klassen heta allt möjligt beroende på vilket land man avser. Nu finns det ett internationellt samlingsnamn för denna klass vilket i stort innebär att det är en två- eller trehjuling på max 50 cc som har en fartbegränsning i någon form

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dieselpump på Deutz

1 kommentar

mekgoran: den har inte startats på 12 år men gjorde rent det mycket finmaskiga oljefiltret, ny turbo- diesel olja, ny olja i luftfiltret, kolla ventilspel, nytt diesel filter blir det framöver, har jag glömt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842