Vad är det för rör i Lambrettatanken? UPPDATERAD

Fråga: Hej! Bränsletank till Lambretta TV 175 serie 1: Vad är detta för dräneringsrör och vart skall den kopplas in? Fyllde på bensin i tanken på min Lambretta TV175 – en serie 1. Upptäckte ganska snart att bensinen sakta rann ut på backen. Tömde tanken fortast möjligt i tron på en läckande bensinkran… Men icke. Upptäckte då ett tunt litet dräneringsrör i botten på bensintanken. Kollade upp reservdelslistor instruktionsbok samt servicehandbok men kan inte hitta något om detta lilla dräneringsrör. Undrar om Thomas Sjölund som ju äger en dylik Lambretta kan upplysa mig om hur det skall vara?

MVH

Bengt Göransson

 

Svar: Jag har tyvärr inte Lambrettan inom räckhåll, men jag minns att jag och Jim (Lundberg) diskuterade någon form av rör i bensintankens nedre regioner när tanken skulle monteras på den. Reservdelskatalogen (nedan) visar bara rör nummer 31 vilket sitter högre upp och med hjälp av Google Översätt ska detta rör med tillhörande slang som går till bensinkranen vara någon form av ”vent”, alltså ventilation.

Vi får ta hjälp av våra kluriga besökare. Någon som vet vad röret i botten på tanken har för uppgift?

Thomas Sjölund

 

Kommentar från Jim Lundberg: Jag kommer ihåg att det var ett lite märkligt rör som jag uppfattade som ett ventilationsrör eftersom bensinkranen ansluts på annat vis i tanken. Om det är ett stigarrör som då ska släppa in luft så ska det inte komma bensin ur detta rör förrän tanken är full upp till övre kanten. Skulle det rinna innan man fått i så mycket bensin kan det bero på att röret är rostskadat i botten så att bensinen rinner in i röret nertill

Vad är det för rör i Lambrettatanken? UPPDATERAD
Här ses bara röret där slang nr 31 ska anslutas. Detta bör vara någon form av ventilation.
Vad är det för rör i Lambrettatanken? UPPDATERAD
Bengt har löst mysteriet. Det lilla röret i botten går ända upp till tanklocket och bör då vara en form av luftning till tanken så att undertryck inte uppstår när bensinen förbrukas.

Lambretta är (var) förövrigt kända för att använda väldigt många delar i sina tvåhjulingar vilket kanske kan förklara varför de gick i konkurs medan den enklare konstruerade Vespan klarade sig.

Rulla till toppen