Husqvarna Novolette som surar ner sig

Fråga: Hej, Vi försöker få igång en Husqvarna Novolette som har stått still i ca 30 år. Den startar och går på tomgång och lägre varvtal men vid gaspådrag surar den ner sig, det verkar som den får för mycket bränsle. Tändstiftet blir mycket blött. Vi har gjort rent förgasaren noga men det hjälpte inte. Vi hittar inte någon möjlighet att justera den. Hur går vi vidare?

Mycket tacksam för hjälp.

Mvh Petrus Andersson.

 

Svar: Om motorn får för mycket bränsle kommer den att fyrtakta redan på låga varvtal. Kolla först att luftfiltret verkligen är rent. Motorer som står stilla länge kan bygga upp sega smutslager av damm och torkad olja som kan behöva lite extra arbete för att få bort, typ blötläggning i thinner eller lacknafta ett dygn eller så.

Annars kan det vara flottören som inte tätar. Testa med att stänga av bensinkranen under körning. Om motorn börjar gå bra (tills den stannar av bränslebrist) efter att man stängt kranen kan det vara flottören som är boven. Ett för stort huvudmunstycke ger för mycket bensin, men brukar inte leda till mer än att motorn fyrtaktar – inte att den surar ner sig.

Nu vet jag inte vilken modell av Novolette du har, men här nedan är rekommenderade huvudmunstycken till olika Bingförgasare som sitter på Novolette. Förgasarbeteckningen hittar man vid förgasarens klämfäste. Tänk på att klåfingrade människor kan ha borrat upp munstycket så de instansade siffrorna på munstycket kanske inte gäller. Testa gärna med andra munstycken.

Förgasare                          Huvudmunstycke

Bing 1/9,5/10                      48

Bing 1/9,5/?                        49-52

Bing 1/8/5                           45-46

Annars kan det vara tändspolen som är på fallrepet. Då brukar problemen bli värre ju varmare motorn blir vilket beror på att den tålig tändspole blir ännu sämre när den värms upp, men kan ”piggna till” när den kallnat. En Novolette är idag runt 60 år gammal och tändspolar (och kondensatorer) är lite av en färskvara. Testa även med att ändra lite på brytaravståndet någon tiondel uppåt och nedåt. Detta avstånd påverkar styrkan på gnistan.

40-kubikarna ska ha 0,3-0,4 mm brytaravstånd medan 44-kubikarna ska ha 0,4-0,5 mm. Om motorn går bäst utanför dessa mått är det dags för byte av brytarna. Förtändningen ska vara 1,5 mm på enväxlade motorer (oavsett kubik) och 1,5-2,0 mm på tvåväxlade.

Jim Lundberg

Rulla till toppen