Hur hårt justeras kopplingen på DKW 125?

Fråga: Hej Jim. Hur hårt ska man justera kopplingen på en DKW 125 till en NV från1951. Håller på att montera ihop min motor efter lagerbyte med mera med hjälp av din bok. Dags för kopplingen, monterade vajern och drar i handtaget. Då flyttar sig bara ena sidan av kopplingen ca 1 mm. Ska jag då dra åt den fjädern, eller släppa på dom övriga fyra? Det vill säga hur spänd ska den vara när man inte rör handtaget? Har du något tips om detta. Kan man spänna den för hårt, så att den inte frikopplar?

Mvh Arne

 

Svar: DKW-motorn har en lite lustig lösning på kopplingen då man har dragfjädrar som hakas fast i kanten på respektive hål i den yttre tryckplattan. Då denna konstruktion saknar justerskruvar/muttrar får man istället gänga in eller ut själva fjädern som sitter ingängad i kopplingsnavet.

Om nu kopplingen lyfter snett så att den yttre plattan går ifrån på ett ställe och inte hela varvet runt kan man antingen lossa fjädrarna där plattan inte lyfter eller dra åt fjädrar där den lyfter först. I ditt fall skulle jag nog gänga in den, eller de, fjädrar som är närmast den sida där kopplingen lyfter först eftersom det handlar om en begagnad motor där fjädrarna troligtvis är lite sträckta av ålder. På grund av konstruktionen kan man bara justera fjädrarna hela varv. Tänk på att fjädrarna kan vara svåra att vrida åt ena hållet på grund av att de vill expandera i ena riktningen.

Testa med detta först så att kopplingen lyfter jämnt. Om den sedan skulle slira vrider du in samtliga fjädrar lika mycket så bibehålls justeringen. Ta bara ett varv i taget. Tänk på att för mycket eller fel olja kan orsaka kopplingsslir. Likaså blankslitna lameller som kan behöva ruggas upp lite med fint (korn 180-320) slippapper för att greppa som de ska. Man behöver bara spänna fjädrarna så att kopplingen slutar slira – allt över detta ger bara ökat slitage på kopplingsmekanism och tryckstänger och ger ett tungt kopplingshandtag.

Jim Lundberg

Rulla till toppen