Vilken uppgift har luckorna i cylinderkjolen?

Fråga: Hej! Jag undrar lite snabbt hur luckorna i cylinderkjolen och i kolvens underkant mot spolkanalerna påverkar motoreffekten? Ser dessa luckor på många cylindrar men inte alla. Till exempel min ILO tyskcylle har ej dessa. Vad händer om jag filar ner så att det blir luckor? Påverkas vevhuskompet eller något sådant? Blir ju i alla fall lättare att få i kolven då man kan klämma kolvringarna bättre. Nu är det ett helvete att få i kolven ha-ha.

/Johannes

 

Svar: Jag är långt ifrån säker, men dessa urtag i cylinderkjolen, eller insticket, bör vara gjorda för att inte hindra gasflödet upp till överströmningskanalerna. Men vissa cylindrar/motorer saknar dessa urtag och har ett obrutet instick – exempelvis Husqvarna Flinta.

Som ivrig 15-åring skar jag upp dessa urtag på alla möjliga cylindrar, men eftersom det tyvärr gjordes en massa annat med dessa stackars cylindrar på samma gång vet jag inte vad som gjorde vad. Det påverkar inte vevhuskompressionen annat än högst teoretiskt då den mängd material man tar bort från cylindern har en väldigt liten volym relativt resten av dödutrymmet i vevhuset.

Någon som vet mer om detta? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen