Yamaha RD 125 som inte går på tomgång

Fråga: Hej, jag har en Yamaha RD 125 DX från 1980. Problemet med den är att den inte vill gå på tomgång, under 2000 rpm så lägger den av. Den har heller ingen ork på högsta växeln. Över 2000 rpm drar han fint och vid 7000 rpm sticker han som en geting. Kan hacka ibland på högre varv. Problemet märks i vänster cylinder. Har gjort reparationer på den efter att jag köpt den. Bensintank, kran och filter rengjort. Förgasare och avgasrör är rengjort/sotade. Nya kolvar. Nya kondingar. Brytare i nyskick. Nya tändstift. Kollat tändkablar/tändhattar. Mätt upp tändspolarna enligt instruktionsboken.

Ställt tändningen 1,5mm före ödp. Nytt batteri. Kört den en provtur 3 tim, blir inte överhettad. Jag undrar om tändspolen spökar eftersom den inte vill fungera på låga varv? Han surar inte på låga varv därför tror jag inte förgasarfel. Känns som han kvävs och

inte släpper ut avgaserna genom avgasrören trots att jag sotat och tagit ur insatserna. Kan det vara tändningsfel trots att jag ställt med både klocka och summer? Tålamodet håller på att tryta. Har du någon ide vad jag missat?

Hälsningar Ingemar

 

Svar: Problemen kan orsakas av läckande packboxar i vevhuset. Det sitter en packbox i varje ände av vevaxeln och förmodligen en i mellanväggen som delar av vevhusen från varandra. Jag vet inte om denna hoj har reedventiler, men om den har det så bör dessa kontrolleras ifall de tappat spänsten och inte stänger som de ska. Problemen kan bero på tjuvluft från förgasargummin som har sprickor.

Om du ställt tändningen med indikatorklocka så ska det fungera. Tändningen kan ofta stå lite fel utan att det sker något dramatiskt. Det är bara extrema tävlingsmotorer som kräver att tändningen ska stå rätt på tiondelen.

En grej som kan vara intressant är att du tar ur tändstiften precis när motorn har tjuvstannat. Är de torra så kommer det inget bränsle och är de våta är det tändningsfel (eller så kommer det extremt mycket bensin).

Jim Lundberg

Rulla till toppen