BMW R100 med laddningsproblem

Fråga: Har en BMW R 100 från 1982, som gått 4500 mil. Har problem med laddningen. Ampermätaren går upp till 9 v fladdrar till i bland till 12 v, har laddat batteriet, men det är samma i alla fall. är det så att amperemätaren inte kan gå upp till 13-14 volt om batteriet inte kan emot fullt från generatorn, finns lite att välja på. Laddningsregulator, dioder, ankare. När man laddat batteriet startar den direkt, åker man 4-5 mil så blir den väldigt trög på startmotorn. ampmätaren har inte stigit till 12 någon gång under färd.

Göran A, Vånga

 

Svar: Amperemätaren mäter ampere, inte volt, men om batterispänningen (volt) inte stiger till närmare 14 volt när motorn går på lite högre varvtal är något fel. BMW har lite av en historik med låg laddningsspänning på en del modeller som diskuterats på många internetforum. Ett trick är att lura laddningsregulatorn genom att ansluta en diod så att referensspänningen (och då laddningsspänningen) stiger någon volt. Denna diod ska anslutas mellan de blå kablarna till reläet och själva reläet. Tyvärr anges inte åt vilket håll dioden ska vändas. Tipset avser BMW R90. Kolla även att alla jordanslutningar är okej.

Jim Lundberg

Rulla till toppen