Nållager eller glidlager i Victoria EM 50?

Fråga: Av reservdelskatalogen för Victoria EM 50 motorn framgår att vevstaken kan ha nållager till kolvbulten eller glidlager. Den vevstake jag har saknar oljehålen. Kan jag utgå från att nållager skall monteras eller kan glidlager fungera utan den förbättrade smörjning håltagningen innebär?

Med hälsning Bengt

 

Svar: Jag har bara sett den typen som har en inpressad bronsbussning (bilden ovan) på EM 50-motorn och där har man borrat tre radiella hål som släpper in olja till bult och bussning. Om din vevstake saknar hål kan den knappast vara gjord för en bussning då dessa kräver minst ett oljehål för att inte skära.

Om vevstaken är gjord för ett nållager måste hålet vara noggrant slipat (fin ytjämnhet) samt vara härdat för att klara trycket/slitaget från nålarna. På en använd stake bör man kunna se om det rullat nålar i hålet som då borde vara relativt blankt. Vevstakar förkoppras ofta vid tillverkningen för att sätthärdningen inte ska gå in överallt och göra staken skör och spröd. Härdning sker då bara på de ytor som fria från koppar. Om vevstaken inte är förkopprad vid lilländen är den förmodligen härdad där och ska då klara ett nållager. Alternativet är att försiktigt dra en rundfil i vevstakens hål. Är hålet härdat kommer filen bara att glida på ytan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen