Hur demonterar man kopplingen på en Pilotmotor i en Monarped?

Fråga: Hur får jag loss kåpan utanför lamellerna på min nyinköpta Monark Monarped från 1954 med enväxlad Pilotmotor? Är det den rostfria ringen man ska lossa? I så fall: är det höger- eller vänstergängat? Ska man slå loss den när lamellerna är avlastade. Såg en bild på låsringen som håller kåpan men fattar inte hur man ska komma åt den om den sitter bakom kåpan.

Anders Adetun

 

Svar: Jag har inte skruvat med denna motor, men jag tror att det går till så här: Runt själva ”klockan” (den bulliga kåpan, nr 17 i understa bilden) sitter det en låsring (nr 18 i understa bilden) som måste bort. I kanten på kopplingskorgen finns det ett litet urtag (se pilen) där låsringen skymtar. Här ska man förmodligen pilla upp låsringen med en skruvmejsel vilket kräver att man håller klockan tryckt inåt under arbetet med låsringen.

Innanför klockan finns det en mutter som håller kopplingskorgen på axeln. Jag vet inte om den har vänster- eller högergäng, men generellt ska en mutter (eller skruv) på en roterande axel lossas åt samma håll som axeln roterar. På Pilotmotorn roterar kopplingen motsols och då bör även muttern lossas motsols – den har då vanlig högergänga.

Någon Monarped/Pilotägare som vet mer? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Hur demonterar man kopplingen på en Pilotmotor i en Monarped?
Närbild av urtaget i korgen. Här ska förmodligen låsringen pillas ur med en liten spårmejsel.
Hur demonterar man kopplingen på en Pilotmotor i en Monarped?
Delarna i den yttre delen av kopplingen. Nr 17 = klockan, nr 18 = låsringen.
Rulla till toppen