Hur fixar jag till min Monark Monarped?

Fråga: Tjena! Köpte mig lite av impuls en gammal Monark Monarped för en tid sedan. Är det något speciellt jag ska tänka på när jag ska fixa den? Några speciella saker man ska byta ut och liknande? Tackar för hjälpen.

M.v.h

Daniel Jensen

 

Svar: Allt beror på skicket, men om man vill ha en pålitlig moped bör man se över tändsystemet (tändspole och kondensator) och packboxarna i vevhuset. Allt detta är ”färskvara” och kan börja krångla när man börjar köra med mopeden. Bensintanken behöver ofta rengöras om mopeden stått länge. Det görs enkelt genom att man tar loss tanken och skakar den med en skvätt lacknafta och en näve makadam i den. Skölj noga efteråt.

Kolla givetvis bromsarna att de tar som de ska. Justera eller byt ut slitna delar vid behov. Kolla och smörj hjullagren när du ändå håller på med bromsarna. Sota ur ljuddämparen, kröken och avgasporten i cylindern. Ta isär och rengör förgasaren med lacknafta. Blås ur alla kanaler och munstycken. Glöm inte den mest bortglömda smörjpunkten på en moped – den lilla filtbiten som ligger mot svänghjulets nav och som smörjer brytarnocken. Smörj fliten sparsamt med några droppar olja. Om denna går torr kommer brytararmens fiberklack att nötas ner och brytaravståndet kommer hela tiden att minska. Har du ILO-Pianomotorn bör remmen mellan vevaxel och koppling kontrolleras då den sakta men säkert bryts ner och försvagas. Obs – 1955 hade denna motor kedja istället för rem.

Sedan är det väl tycke och smak om man vill bättra lackskador, rikta bucklor och så vidare.

Jim Lundberg

Rulla till toppen